Skalfasader
Tänkte bara höra om det finns någon härinne som har skalfasader/porslinsfasader på tänderna? Jag funderar på att göra det på några av mina tänder. Vore tacksam för svar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-16 20:06:24:
ingen?
Tänkte bara höra om det finns någon härinne som har skalfasader/porslinsfasader på tänderna? Jag funderar på att göra det på några av mina tänder. Vore tacksam för svar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-16 20:06:24:
ingen?
Hej! En kompis till mig tog kontakt med sin tandläkare. Jag tror att det kostade ungefär 4000 kr per tand, och hon gjorde fyra tänder i överkäken. Det blev skitsnyggt. Jag är rätt nöjd med mina tänder som de är, men hennes leende förändrades verkligen till det bättre! Så jag blev nästan lite sugen, fast det kostar ju lite... Hon gjorde det för hon tyckte att tänderna var så korta.
tusen tack för ditt svar
ingen annan?
Hjälper dig att puffa lite
Jag ska göra dem på två av mina framtänder i överkäken så fort jag får extra pengar
åhh som jag då :D eller jag har typ sneda hörntänder
Mina är total förstörda efter att jag lekt med min tung piercing på både fram och baksidan, kaos!!
Jag har en skalfasad på ena framtanden. Har cyklat omkull som barn och tanden blev därefter missfärgad. Har haft min i 6 år nu. Ser ut som min vanliga tand, fast snyggare. Dyrt men värt det om man inte är nöjd. Det förändrar till det bättre!
VOW
Blir dom missfärgade med tiden?
Hur många är det vanligaste att man gör?
Måste man till tandläkaren innan och göra formar eller ngt liknande?
Skall göra det inom ett år tänkte jag.
Surfturf; Jag frågade min tandläkare: Man slipar bort ytskiktet på sina egna tänder, tar avtryck, sedan ska skalfasaderna göras och klistras på tänderna. Skalfasaderna enligt honom kunde inte missfärgas om man sköter tänderna som vanligt.
Men det låter lite läskigt att slipa på sina egna tänder, fast det blev riktigt snyggt det min kompis gjorde. Värsta filmstjärneleendet!
Det går ju inte att gå tillbaks till sina "vanliga" tänder efteråt eftersom de filar bort ca två tredjedelar av tanden.
Oj, det låter lite läskigt, det gäller att man blir nöjd, för annars är det kört, eller??
Jag har inget fel på mina tänder idag, har haft tandställning i fyra år när jag var "ung", men vill av ren fåfänga göra dom perfekt vita och helt jämna...
Kört är det väl inte, det går ju alltid att byta fasader till en annan nyans eller form om man inte är nöjd..
www.kentnyman.se/
Den där karln sliper inte ner tänderna, utan kör med tunnare skal-fasader. Hos honom är iallafall jag sugen på att fixa mina tänder (han finns i Gbg)
Jag vill inte alls slipa ner mina egna tänder som ju är friska, men har hörntänder som sitter utanpå tänderna bredvid.. Ser hemskt ut tycker jag
*buffar lite*
nehe
Hej!
Jag har skalfasader sen tio år tillbaka. Jag slog av framtänderna, och gick i sju år med hälften riktiga tänder, hälften plast. Plasten blev missfärgad och brun, så när risken för att tandnerven skulle dö (och ruttna) bedömdes vara över, fick jag ut skalfasader på försäkringen. Snygga ser de ut, men det gjorde riktigt ont att sätta in dem, de skar liksom upp tandköttet för att mecka ner dem under. Och på grund av skalfasaderna så har jag återkommande tandköttsinflammationer, trots att jag försöker vara riktigt noga med tandtråd. Så även om tänderna kanske är fina, så kan käften vara ganska ful ändå för att tandköttet lyser rött och svullet.
En annan nackdel är att när fasaderna fästes, så kunde tandläkaren inte slippa ner hur mycket som helst på baksidan för att fästa fasaden. Istället har jag tvingats ändra mitt bett, eftersom underkäken rent fysiskt inte kan vila lika långt fram i förhållande till överkäken som innan jag fick fasaderna. I början gjorde det att jag fick superont i käkarna, och började gnissla tänder på nätterna. Inte så bra.
Tänderna blir missfärgade om man bälgar i sig kaffe och te, men det polerar min tandläkare enkelt bort en gång om året.
Nå. Jag är rätt nöjd med mina, hade hellre haft mina ursprungliga tänder förstås, men plasttjofräset var verkligen inte snyggt. En sak som jag oroar mig lite för trots allt är att en dag vakna med molande tandvärk, och att det då visar sig att tandnerven bhar ruttnat och dött. Har man sina vanliga tänder märker man det innan det börjar göra skitont, eftersom tanden blir helt mörk, men med fasader så syns ju inte det. Men den nojjan har jag väl för att jag en gång i tiden var rädd att tänderna skulle ha skadadts riktigt allvarligt av min cykelolycka.