• Pyff

Vad använda för att rengöra altanen???

Vi måste verkligen rengöra vår altan! Den blir snor-hal när det är blött ute, det är nån grönaktig beläggning på plankorna som blir alldeles geggig när det regnar - livsfarligt att gå på!!
    Vad sjutton ska man använda för att få ett bra resultat?? Kan tillägga att trallen inte är oljad eller så utan helt obehandlad.................

• Svar på tråden Vad använda för att rengöra altanen???
  • Pyff

Ingen som kan hjälpa en hopplös husägare...............??

• Supermummy

Slipa den (givetvis när den är torr!)

• Pyff

Nja..............den ska nog inte slipas! Trallen är av tryckimpregnerat trä och är som sagt obehandlad, jag vill inte slipa eller olja den och på så sätt förstöra den. Jag vill bara veta vilket medel jag ska använda för att rengöra den.

• kakan76

Hej !!!

Det finns ju speciella alltanrengörar maskiner (kan man skriva så)
    Men dom e säkert svindyra... Kolla på t.ex silvan, Bauhaus om dom inte hyr ut såna...
    Annars såpa . Men man ska tydligen använda gul såpa till trä. vet inte varför men det står så på flaskan.. .

• kakan76

Ja men en högtryck kan skada trät oxå .. det e ju ganska mycke kraft i ..

• Muckarn

Högtryck på tryckinpregnerat virke men se för f-n till att ni har ett trall munstycke finns altan tvätt till de flesta högtryckstvättar och de finns och hyra på mskin uthyrning på de flest ställen =)
    Inga medel! och det gröna gegget är alger!

• gemelli

Det finns algmedel som ät kanon, blir fiiin fint!

• Rosa blomman

Ni hyr en singelskurmaskin med svarta rondeller, skura av altanen med vanlig träsåpa OBS skölj noga med vatten. Sedan skall Ni olja in det men en olja som heter Timberex. När Ni gjort det har Ni en ren altan och den är len som bara den.

• Ammiz

Har inte velat använda algmedel på min uteplats för att jag har fått för mig att det är så miljö-ovänligt. Är det så?

• Rosa blomman

Det beror på vad det är för sorts algmedlel. Har du något namn på det!?

• domemma

Vi gjorde rent våran med högtryckstvätt för 2 veckor sen, ingen medel, och den blev super. Dock får man akta sig för att hålla strålen still på en plats, då det grävs djupt ner i träet då.

Svar på tråden Vad använda för att rengöra altanen???