• Anonym (Vilsen)

När känns hans hem som vårt hem??

Nu när jag kommit tillrätta efter en tid som sambo börjar huset vi bor i att kännas lite lätt obekvämt. Jag har flyttat in hos honom eftersom valmöjligheterna till något annat inte var så stora och eftersom min åttaåriga dotter var själaglad över
    arrangemanget, trots att hon inte längre har skolan på orten där hon bor, funderade jag inte så mycket mer utan flyttade glatt in.
    När sambon och jag träffades hyrde jag ett litet radhus som var för litet för tre personer och han var bunden vid orten där vi bor nu eftersom hans ena arbete som deltidsbrandman innebär jour med kort inställelsetid. Visst kunde vi kanske köpt ett eget hus men eftersom hans hus är en släktfastighet ligger det mycket känslor bakom. Dessutom är huset lite speciellt och byta för bytandets skull när man inte finner något bättre på orten känns rätt onödigt. Och skulle vi flytta så skulle jag helst vilja ut på landet eftersom mitt djurintresse är stort och det är på landet jag bott större delen av mitt vuxna liv. Han skulle inte ha något emot det, det vet jag men hans ena arbete (som deltidsbrandman) omöjliggör allt i den vägen. Nu har jag mina tre hästar inackorderade i ett stall en mil härifrån.
    Hans hus som vi bor i nu har han och hans tidigare sambo bott i under flera års tid och det mesta bär spår efter henne vilket jag kan tycka känns jobbigt. Jag har försökt sätta min prägel så mycket som möjligt men det känns inte tillräckligt. När jag sedan konstant blir påmind om svunna tider av hans familj och gamla vänner spjärnar hela jag emot - var finns min plats? Det känns som om jag är den som har minst rätt till huset när jag borde komma som nr 2. Vänner och familj kan komma oanmälda, knacka en gång och sedan slita upp dörren. Numera får den lov att vara låst ...
    Så slumpade det sig att min sambo fick ett erbjudande att köpa en rörelse, på orten där min dotter och jag bodde tidigare. Det här är något han drömt om länge och en sådan chans lär inte dyka upp fler gånger. Till rörelsen hör också en bostadsfastighet, som jag har fascinerats av sedan jag var liten pga det ovanliga utseendet på huset och dess storlek. Nu visade det sig att huset var precis så charmigt invändigt som jag trott och till vår förvåning näst intill färdigrenoverat!
    Vi föll som furor båda två! Jag gick igång på alla cylindrar och kunde snart se hur vi skulle disponera alla ytor och vilka tapeter som skulle finnas i vilka rum osv. Och vad bra det skulle bli för min dotter som återigen skulle få bo på orten där hon går i skolan! Det slog mig snart att det låg mer bakom min iver än bara det fina huset, jag tror jag längtar efter något som är lika mycket mitt som hans.
    Han har ännu inte bestämt sig för hur han ska göra och jag vill inte påverka honom i någon riktning mer än att jag sagt att jag är positiv till idéen och kommer att stötta honom om det är det beslutet han tar. Jag vill att han bestämmer sig för det ena eller andra på grundval av vad han själv vill och inte för att han vill göra mig glad. Jag tror dock inte att det blir affär av och vad gör jag då? Kommer jag nånsin att känna att det här är mitt hus, det vi bor i nu? Jag vill inte gå omkring och
    irritera mig så som jag gör nu, för det här bara växer, men jag kanske bara är löjlig? Hur har ni andra gjort för att känna att det är ert hem när ni flyttat in hos er sambo?

• Svar på tråden När känns hans hem som vårt hem??
  • Pikku Enkeli

Jag kände aldrig riktigt att hans hem blev vårt gemensamma, vi flyttade till ett nytt efter ca 1år..

• Nyfiken gul

sådär hade jag också när jag flyttade hit..

min man är också brandman och jag vet vad det innebär att ha kort varsel när det är jourdags...

i detta hus bodde han med sitt ex, deras nyfödda son och hennes två barn...

idag sitter vi i vårdnadstvist med henne angående sonen...

När jag flyttade in här i huset fanns det massor kvar efter henne och det var inte kul att se allt hon lämnat efter sig i källaren o i huset...

En dag tog jag itu med det och kastade ut precis ALLT som hon lämnat kvar.. handdukar, porslin, gardiner, bebiskläder, smink osv.... allt åkte ut på tippen..

sen började vi med att renovera hemma, ett rum i taget har vi tagit nu och tapetserat, lagt golv o jag har köpt nya gardiner o hängt upp...

Nu känns huset mer som mitt eftersom vi har köpt en massa nya gemensamma möblier och såna saker...

Så tipset är väl att om ni riskerar att bo kvar så försök kanske att enas om att ni ska renovera, köpa nya möbler eller förändra på andra sätt i huset...

Och var ärlig mot hans familj och släkt och säg som det är, om ni ska vara ihop resten av livet lär du ju få leva med deras sätt hela tiden... Bäst är att ta det NU med hur du vill ha det.. Respektera att dom vill bevara huset, men försök att få DOM o förstå att DU bor där nu och vill sudda ut exet...

• Nyfiken gul

kan tillägga att för vår del är det inte aktuellt med att flytta..

huset är enormt o det tjänar våra syften med vår stora familj och jag gillar det här huset jättemycket. jag är dessutom ägare till hälften av huset i samband med att vi gifte oss...

• Anonym (Vilsen)

Tack för era svar! Visste jag bara vad som är hans resp hennes skulle jag nog storröja redan idag!!
    Nyfiken gul, ska vi bo kvar måste vi renovera och dessutom bygga till eftersom huset inte räcker till om familjen blir större, vilket vi har tänkt att den ska bli. Så där har jag ju min stora möjlighet att forma det till vårt. Men är det det jag helst vill? Kommer det att bli bra?
    Det där med familjen och vännerna känns svårare eftersom det mer är mina känslor det handlar om. När de är här är det ofta prat om vad som varit, om människor de känner som jag inte har en aning om vilka de är - sånt som inte jag kan delta i och det gör att jag känner ett utanförskap. Tillsammans med min sambo och våra nya, gemensamma vänner är allt helt annorlunda. Där finns vi på lika villkor liksom.

• Pikku Enkeli

Sambon har ju ofta haft ett liv innan han träffar en.. Att hans släkt pratar om sådant som varit och om folk man inte känner till är ofrånkommligt, men man kan be dem att inte enbart prata om svunna tider. Min sambos släkt pratar självklart om hans liv innan mig, det går ju inte att radera, men det är mycket sällan de gör det.

Sen om du inte vet vilka saker som är hans resp. hennes, anta att de är hans då, det känns mycket bättre! Vi har möbler som han haft gemensamt med sin förra sambo, fast nuär det nog bara en möbel kvar. Allteftersom tiden gått har vi köpt nytt och gjort oss av med det gamla, detta berodde dock iofs inte på att det var deras gamla utan det berodde på att vi hittat möbler vi gillar bättre.

Det löser sig nog, ta ett steg i taget och byt ut möbler vart eftersom. Hon kommer att bekna i ert hem, jag lovar!

• sandra1984

Din partner har haft ett tidigare liv,innan dig.
    Och han har levt med en annan tjej,innan dig.

Jag vill inte verka elak,men problemet ligger hos dig.
    Hur mycket ska du egentligen begära av han för att du ska känna dig som hemma?!
    Det är säkert inte alls kul för honom om han skulle tvingas sluta prata om sitt tidigare liv,eller sina ex,eller tvingas slänga eller göra sig av med hennes/deras grejor.

I längden blir all ofta bara jobbigt och krävande.

Jag själv flyttade hem till sambon i HANS lägenhet.
    Han har haft kompisar boende här men ingen flickvän.
    Han fick välja vad han ville spara o inte spara.
    Med tiden köpte vi nya möbler,just för att hans möbler var enormt gamla och fula,och vi både ville ha nytt....

Försök att inte vara svartsjuk mer.Alla har haft ett tidigare liv och sånt raderas inte.Ibland pratar man om sina ex för vänner/släkt.
    Eller tänker tillbaka....
    Eller vill spara kärleksdikt eller brev...

• Anonym (Vilsen)

sandra1984: Fd flickvännen är väl egentligen inte det stora problemet för det är klart att jag inte kan radera ut hans tidigare liv, lika lite som han kan radera mitt. Men det kunde ju vara jämlikt eller? Han vill helst inte höra om min fd öht som jag då och då i terapisyfte behöver diskutera så det har jag slutat med, får ta det med andra. Jämför den inställningen till att inte bara höra talas om utan också leva i samma hus och med hennes saker.
    Men hade situationen varit den omvända tror jag han hade reagerat. Tror inte att han ens hade velat bo i mitt och min fd hus om han så fått betalt för det ... Till saken hör ju att han själv vill bli av med hennes "spår" eller vad man ska kalla det.

Det jag reagerar mot är nog känslan av utanförskap (som givetvis exets "närvaro" förstärker), att jag är bara någon som bor där med honom, inte att det är mitt hem också. Jag känner en viss respektlöshet när tex vem som kliver in i huset och jag inte har annat på mig än en handduk. Jag kan sällan delta i diskussioner eftersom det handlar om tider, saker och personer jag inte har någon erfarenhet av. Att göra saker tillsammmans bara vi tre är inget som ska tas för givet, för då är det helt plötsligt ytterligare någon som ska med trots att det inte var meningen från början. Jag känner att jag inte är den som ska komma med idéerna om hur fastigheten ska förbättras - mina idéer får sambon föra fram så att det låter som hans ungefär.
    Jag vill ju att det ska kännas lika bra när vi umgås med andra som det gör när vi är själva, för vi trivs verkligen bra ihop i övrigt.

• tintilar

Vet hur det känns.
    Jag kommer aldrig att känna mig som hemma i min kille lägenhet när jag flyttar in i juni. Fastän jag bor där mer eller mindre nu också. Jag tror att det skulle ta tid innan jag börjar öppna dörren och liknande.
    Jag vill absolut skaffa något annat så fort som möjligt. Och jag tror att det kommer att kännas mycket bättre då. Då har man varit där från början båda två, man har båda fantiserat om hur det ska vara och bli och det blir mer tydligt att det är vårat hem och inte hans.

Så jag tror absolut att du kommer att trivas bättre i det ny huset. Och folk kommer säkert inte att klampa in hur som helst heller. Om inte annat känner man ju att man kan kräva att folk inte gör det, om huset är ens eget också, och inte bara den ena partens.

• tintilar

Tillägger att min kille inte bott med någon annan tjej. Men ändå känns det inte som mitt hem. Det handlar alltså inte om ett annat liv och en annan kvinna utan känslan av att båda är lika mycket delaktiga.

• Anonym

När jag flyttade in i sambons hus så kände jag mig inte riktigt som hemma eftersom många av hans ex saker låg kvar, och det var inte saker som man ville ha kvar utan typ strumpor, trosor och sådant. Huset var även väldigt stökigt i övrigt eftersom de hade haft det jobbigt en längre tid och inte orkat städat. Så jag pratade med min sambo om det, och sedan gick vi igenom rum för rum och slängde allt sånt som inte hade där att göra.

Det var inte bara bra för att huset blev rent och vi blev av med exets grejjer, utan det var också väldigt bra för mig som "terapi". Jag fick koll på vad som fanns var, jag visste att grejjerna var våra, och ju mer jag slängde ut ju mer städad blev jag själv i själen. Ända tills sista garderoben var genomgången så kändes det som om det var något som störde mig, men efter det var allt bra.
    Nu för tiden är det sambon som frågar mig om han inte hittar något och inte tvärtom.

• Anonym (Vilsen)

Tintilar skrev: "Så jag tror absolut att du kommer att trivas bättre i det ny huset. Och folk kommer säkert inte att klampa in hur som helst heller. Om inte annat känner man ju att man kan kräva att folk inte gör det, om huset är ens eget också, och inte bara den ena partens."
    Ja, det är väl så jag tänker också och samma om det där med lika delaktighet. Men det är bara det att det blir nog inget nytt hus .. I övrigt är ju situationen rätt låst, han säger ju inte upp brandmanstjänsten utan väldigt bra skäl, så vi sitter ju där vi sitter. Klart att jag visste detta när vi blev tillsammans så det är ingen nyhet men då trodde jag ju inte det skulle kännas så här precis.
    Anonym: Apropå "terapistädning" rekommenderade en klok man (själavårdare till yrket) par där den ena flyttar in hos den andra att ha en symbolisk inflyttning där huset töms på sitt innehåll och bådas saker bärs in vid ett och samma tillfälle. För känslans skull och för att markera ett gemensamt avtramp inför det nya livet tillsammans. Skulle man tänkt på då det begav sig ...

• Anonym

Jag orkar inte läsa hela inlägget, men jag svarar på frågan.
    Det känns aldrig som "vårt", utan är alltid hans.
    Har hört att det är större risk att man separerar om man flyttar in i någons befintliga bostad än om man skaffar en ny "gemensam".

• Anonym (Vilsen)

Anonym skrev: "Har hört att det är större risk att man separerar om man flyttar in i någons befintliga bostad än om man skaffar en ny "gemensam"."
    Jag har hört detsamma och det är inte uppmuntrande .. Jag gissar på ditt svar att du befinner/har befunnit dig i samma sits?! Hur har du löst det med att ständigt leva i "hans" och inte "vårt"?

Svar på tråden När känns hans hem som vårt hem??