• Peztis

Ta med stora hundar på kalas?

Jag var på ett kalas för ett tag sedan och då var det några som hade tagit med sig sin megastora hundar dit!
    Vi var 17 vuxna och 8 barn samt dessa hundar som sprnag överallt eller låg i soffan. Sonen som är 15 månader är jätterädd för hundar som skäller, de olika hundägarna visste nog om att vi skulle komma (vi andra visste inte om hundarna) och jag som kom inte före sonen sa att jag var osäker på hur detta skulle gå.

Nu gick allt bra, hundarna är snälla men ouppfostrade. Jag undrar dock fortfarande vilka som hade åkt hem om sonen blivit rädd: vi eller hundarna.

Själv tycker jag att det är TOTALT VANSINNINGT att ta med hundar på kalas med mycket folk och det är trångt som det är, dessutom bör ALLA tillfrågas om det är ok innan. De vet väl inte om jag eller min sambo är allergiska, inte tycker om eller är jätterädda för hundar.

Vad tycker ni? Särskilt intressant att höra från er som har hundar, så klart.

• Svar på tråden Ta med stora hundar på kalas?
  • CrazyOne

Jag håller med dig..
    Helt galet är det.

Tycker iaf att man ska fråga INNAN!

• Elfan

Vi tar aldrig med vår "lilla" Tilda om jag inte är säker på att hon är välkommen. Oftast är hon hemma ändå eftersom hon blir stressad med för mycket folk - det är jobbigt att hålla koll på en massa kalasgäster...

Så det viktigaste tycker jag är att man kollar av med värden däremot kan man ju inte gärna ringa runt till alla andra gäster... Dessutom tycker jag att man som hundägare ansvarar för att både hund & människor trivs dvs man får vara lyhörd och kanske ta undan hunden om någon blir rädd - även om man själv anser att ens lilla gullegris är väääärlden snääällaste...

• Majsan70

Vi har alltid med vår hund. Är det bara OK för värden ifråga så är ju allt OK.

• hejlis

Kommer det mkt folk och det är ett inomhuskals skulle jag inte ens fundera på att ta med hunden. Man vet ju som sagt inte vad de andra gästarna tycker, om de är allergiska osv. Nej, den kan vara hemma ett par timmar. Annars får väl husse eller matte stanna hemma om hunden inte kan vara själv.

• frulan

För det mesta tar vi med vår hund.
    Det är ju oftast samma människor på kalasen och alla känner alla
    Vår hund är en familjemedlem både för oss och våra nära.

För oss (hunden) är det bra social-/miljöträning att fixa vara på kalas.

Skulle det vara någon som är allergisk/hundrädd skulle vi stanna hemma (eller fixa hundvakt).
    Inget konstigt med det

• Tinka70

Jag tycker inte att man ska ta med hunden på kalas, tror inte hunden får ut något av det heller. Tar heldre en riktigt lång promenad med min hund och låter den sen stanna hemma eller sitta i bilen om det är förhållanden för det. Folk som tror att hunden skulle "känna sig utanför" för att den minsann är en familjemedlem tycker jag är fjantiga, det är ju en hund och inte ett barn eller kusin.

• hejlis

ja, vet man vilka samtliga är som kommer, att alla känner sig bekväma med en eller flera hunder med på kalsaset så är det väl inget som hindrar. Men annars så...

• veronicaermanbriks

Man bör väl fundera över om det är så lämpligt att ta med sin hund på ett kalas med massa folk...
    och man bör fråga först så ingen är allergisk eller hundrädd.
    det handlar ju om respekt för andra människor.

Vi har med vår hund på kalas hos vänner som har hund men då är de ute och leker i trädgården tills folket börjar skingra sig (inte om det är minus ute såklart)
    det funkar ju jättebra men som sagt man ska fråga och kolla så det e ok först.

• babytrin

Vi har oftast med våran hund (dobermann). Men vi frågar självklart alltid om det är Ok innan vi kommer!

Dexie ligger då oftast vid mina fötter. Hon är ordentligt rastad innan så hon är för det mesta väldigt trött och sover skönt på sin filt.

Jag tycker att det är super bra träning för min hund att kunna följa med oss överallt. Varför ska hon ligga hemma själv när hon kan vara med oss?

Jag är iaf väldigt noggrann med att ingen ska tycka att hon är i vägen, jobbig mm.. Men oftast så märker inte folk henne så mycket överhuvudtaget.

• Akinna

vi otar alltid med oss våra hundar om det är ok men annars har vi en stor hundgård till dom .. men kan vi så tar vi med oss våra hundar är ju mina barn dom med =) "ler"

Svar på tråden Ta med stora hundar på kalas?