• Mysac

Vad är det för skillnad på underlagskräm och foundation?

Hej! Jag är inte så bra på det här med smink, men har börjat bli inresserad så här på "äldre dar". Nu var jag inne på en smink sida som var jättebra, men såg att det finns både något som heter underlagskräm och så något som heter foundation, vad sjutton är det för skillnad? Vad har man dem och behöver man båda? Och vad ska jag lägga på dem med, en sån skumsvamp i trekant eller? Inte så haj på det här som sagt,,,vore jättekul om någon ville hjälpa mig! Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på underlagskräm och foundation?
  • Carre

underlagskräm och foundation är samma sak har jag för mig.. namnen är bara på olika språk

• uniMog

hmmm... kan TÄNKA mig att underlagskräm är ofärgad och foundation färgad.. men jag är osäker.  Eller kanske att ena är mer genomskinlig än den andra.

Ge mig en länk till sidan så ska jag se om jag förstår skillnaden.

// Pejgan
  • Mysac

Jaha! Ja så kan det ju vara! Fast konstigt att de skriver ut båda namnen på en svensk sida,,,taskigt mot mig som är mindre vetande juh! Tack för ditt snabba svar!

• uniMog

egentligen är det alltså samma sak men jag kan tänka mig att de kallar en vanlig dagkräm (helt ofärgad kräm, används efter rengöring) för underlagskräm?

// Pejgan
  • gemelli

Samma ska, men det heter underlagskräm på svenska och foundation på engelska...

• Nallemajatjejen

jag tror att underlagskräm är tänkt att vara ett underlag innan man tar puder medan foundation ofta går att använda utan puder. Men jag skulle inte sätta mitt liv på det

• Nallemajatjejen

ps själv använder jag dem på samma sätt så någon större skillnad är det nog inte...

• Kattfnatt

Det är samma sak! Fast det ena är engelska och det andra svenska. Hur du lägger på beror på vad det är för foundation du har. Flytande lägger jag på med make-up svamp som är lätt fuktig. Sen har jag ID puderfoundation som jag använder borste till. Lycka till!

• uniMog

fast.. om man söker på orden på internet så finns det många sidor som använder ordet underlagskräm till något helt annat än till färgad foundation.. Bara så ni vet Jag provade nyss.

Många använde det istället för "dagkräm".

// Pejgan
  • Kattfnatt

Du kanske blandar ihop det med primer, det tar man på efter dagkräm men innan foundation. Gör så att underlaget sitter bättre.

• uniMog

Vet inte om du menade mig eller TS nu men jag menade alltså att jag sökte på ordet på google och fick då flera träffar där de använder ordet synonymt med dagkräm och flera träffar där de (korrekt) använder ordet synonymt med foundation.

// Pejgan
  • Leeloo

Hihi primer för mig är det man har i badrum för att hindra fukten att gå ner under kaklet. Alltså en plasthinna typ.

• Kattfnatt

Tja Leeloo, det är inte helt fel! Primer kan man använda också som en "hinna" mellan foundation och ansikte, jag använder det både för att underlaget ska sitta bättre och för att fukten i ansiktet inte ska försvinna. Så det finns likheter! :)

• Leeloo

Jo det förstod jag oxå men jag får bara såna roliga bilder i huvudet.

Svar på tråden Vad är det för skillnad på underlagskräm och foundation?