• 1977

gravid och resa?

hej! är i v 13 och ska åka till thailand om ca 2-3 veckor.. igår var jag och vaccinerade mig och hon som gjorde det på mig påpekade flera gånger om att jag utsätter mig för en stor risk genom att åka och hon hoppades jag var medveten om det? jag är nu jätte orolig! självklart ska jag resa med stöd strumpor och tänka på att röra mig under flygningen och så ska jag så klart se så att maten är genom stekt... men vad mer kan man göra? e nu sjuk av oro!!! när jag nämde för min bm om att jag skulle resa så reagerade hon inte på det!! tror ni jag behöver oroa mig????

• Svar på tråden gravid och resa?
  • Längtande K

Blir så trött på folk, som inte är utbildade barnmorskor, som ska ha åsikter om allt som rör graviditeten! Om din BM sagt att det är okej så ska du kunna ta det lugnt. Visst, det finns alltid risker - men det gäller ju det mesta under graviditeten. Och den bästa tiden att resa utomlands är ju just nu för dig. Senare så är det nästan omöjligt med mage och andra besvär. Jag var till Korsika i vecka 17-18 och det gick hur bra som helst. Tänk bara på att inte dricka vattnet, äta sallad och skaldjur/kyckling (kan ge dig dålig mage i vanliga fall också) och se till att allt är genomstekt. Jag älskar Thailand och när jag var där senast åt jag sweet and sour pork varje dag (lucnh eller middag) - det brukar de vara jätteduktiga på!!

Drick mycket vaten på planet, sträck på benen då och då så ska det säkert gå bra.

Ha det så skönt!!

• Längtande K

Självkart kan du dricka vatten du köpt på flaska, glömde jag att tillägga.

• Längtande K

INTE äta sallad eller skaldjur/kycklling ska det ju stå - ser ut som jag rekommenderade de istället...

• JennyOEmilia

Fick du vaccinera dig trots att du var gravid?

När jag skulle ta min andra vaccinspruta så var jag gravid och då ville de inte göra det för att jag var gravid... Konstigt?

• 1977

tack för ditt svar! nu kan jag äntligen lugna mig lite!!
    vet du om det behövs något intyg för att resa? el om det är andra dokument man måste ha med sig om det nu skulle va något?

• saggitarius

oj.. Jag ger dej tyvärr helt tvärtom råd till vad Längtande K gör!! ÄT INTE KÖTT I THAILAND!!! Bara om du går in på 'finare' restauranger!! De hanterar inte kött på samma sätt som vi gör här hemma, våra magar är inte vana vid det...

Men självklart ska du sluta oroa dej för själva resan!! Min BM blev överlycklig när vi sa att vi var på väg till Spanien o tyckte att det var en utmärkt tid att åka eftersom det var så nära till bebisen skulle komma plus att jag ändå inte skulle vara otympligt stor!! Vi åker om en vecka o jag är då 25+4.. Du har redan vaccinerat dej så Go for it girl!!

• saggitarius

Inte ännu!! tror inte att du behöver intyg eller dokument förrän du passerat v.28!!

• Lilla K

Intyg är lite olika för olika flygbolag. SAS kräver inget, RyanAir från v 28. Dock kan man få skriva på ett intyg på plats, där man säger att man är i den vecka man är, samt att man är frisk (vem tusan vet om man är frisk???).

Jag ska flyga i v 26 resp 29, ska dock fixa läkarintyg för säkerhetsskull till båda resorna, för min egen del, för att veta att jag är frisk och inte ligger i nån riskgrupp för att få blodpropp. Mer än så kan man inte göra, utan sen är det bara att åka iväg och njuta!

• powerpuffpinglan

Jag ska flyga till thailand när jag är i v.29, har bara pratat med min barnmorska på telefon ännu för jag är bara i v.8 nu men hon sa inget om att det skulle vara olämpligt . Hon rekommenderade stödstrumpor och att jag inte skulle sitta stilla mer än en timma åt gången.

Så njut av din resa.

• bubbelmaja

berätta när du kommer ihåg hur det gick!! Hur klarade du solen, resan, maten, vad fanns att köpa för gravida och bebisar. Kanske är i samma sits om ett par månader. Ska dit i jul och kanske gravid då, så jag är lite nyfiken

• Wanda

Vart i Thailand ska du? Hur tänker du kring Malaria?
    Vi planerar resa till Kenya i v. 16-19. Jag får alla möjliga olika råd från BM, läkare och vänner (medicinare). De flesta (inkl BM) avråder att resa. Har dock inte haft mer än telefonrådgivning från jourhavande BM eftersom vi inte skriver in oss på MVC förren v 14. Men då är det ju bara en dryg vecka till avresa, och för sent att avboka.
    Jag är färdigvaccinerad för 10 år framöver, van resenär i primitiva förhållanden och inte skraj för afrikansk sjukvård (privatsjukhus finns alltid någonstans). Denna gång planerar vi dessutom att åka med allt förbokat (för första ggn någonsin). Men OM jag får Malaria så kan man tydligen inte behandla modern utan att riskera döda fostret. Har jag rätt att "gambla" med mitt barns liv på detta sätt? Tänk om mitt barn t.ex. är sen i talutvecklingen som liten, då kommer jag alltid fråga mig om det var pga den där tursitdiarrén jag hade i afrika, etc etc. Har man ens rätt att chansa?

• LillKnoppen

Vi fick olika besked från våra två BM (bytte BM efter 2 besök pga deras organisation ändrades). Den första var mkt orolig över vår Kroatienresa nu i v 26 medan den nya är mycket lugnare och tycker det är självklart vi ska åka. Hon har bara sagt att vi ska vara försiktiga med vad jag äter och att jag inte ska vara i solen utan i skuggan för att man tål värme sämre många ggr. Vi har ju heller ingen lång flygresa.

Njut av din resa men var försiktig med maten och som de andra sagt, snacka med din bm.

Personligen skulle jag inte åka till Afrika som gravid. En nära släkting har varit bosatt i just Kenya många år, hans fru åkte hem till Sverige när hon fick komplikationer med sin graviditet för de litade mer på svenska sjukvården och då var de ändå priviligerade västerlänningar med möjlighet till privatvård. Ska kanske också tillägga att min släktings fru är själv från ett annat afrikanskt land så det handlar inte om ngn sorts övertro på att vi är bäst på sjukvård i västvärlden.

Sydamerika verkar ju dock ha funkat för det där paret som blev gravida på sin långresa (Vi föräldrar- Gravid?), det var en helt klart häftig berättelse!

• HelenaMaria

Thaliand är lugnt att åka till. Jag vet inget om prevalensen av malariamyggor där, men det har nog trådstartaren koll på. Vissa malariatabletter kan ätas av både gravida och ammande, t.ex. Klorokinfosfat eller så låter man bli. Det är långtifrån alla myggor som bär på malaria och det går att undvika att bli biten för mycket.

Man ska kunna resa även om man är gravid och även om man skulle bli lite dålig i magen så skadar det med all sannolikhet inte fostret! Jag är trött på goda råd som mest verkar ges för att skrämma trådstartaren, klart att hon tänker på att vara försiktig, men åka ska man så klart kunna göra.

• Evangeline

Vi åker på försenad bröllopsresa till London om en och en halv månad eftersom vi inser att det kommer dröja länge innan vi kommer iväg själva igen. Då är jag i v.18.

• Kathy1

Åk, njuuut av det underbara landet!
    Jag är hemkommen från Turkiet (inte lika exotiskt om vackra thailand) efter att ha varit där i en vecka, det var 35+ i solen och jag märkte ingen skillnad. Jag hade stödstrumpor på planet, resan tog ju iofs bara 4 h.

Rekommenderar alla som inte vet om de ska resa eller inte när de är gravida att ÅKA....

Lev som vanligt!!!
    Trevlig resa!
    Kathy v 25

• bubbelmaja

Jag skulle vilja vara gravid i december, men det som får mig att tveka är just risken. Men jag ska vara ute i god tid med vaccinering. Eftersom vaccinet ändå sitter i så länge kan jag lika gärna ta det redan nu, eftersom vissa av vaccinen möjligen inte är bra för fostret. Det är ju lite sent för trådstarten, mem ett tips till er som både römmer om barn och resa samtidigt.

• Rusty

Wanda:

Vart i Kenya skall du? Risk för Malaria är ju väldigt lokalt. Om du skall vara i områden där det inte förekommer så är det ju ok, men jag skulle nog inte ta risken att resa i Malariaområde, inte om jag inte tyckte att jag var absolut tvungen. Jag tror inte att det finns nån profylax som är säker för gravida? Och Malaria vill man ju inte få. Lite turistdiaree däremot tror jag att man överlever, både mor och barn.

• emmzan

Hejsan!
    Ska själv åka till Kreta om 2,5 vecka..kommer att vara i vecka 24-25 då. Var hos barnmorskan idag och hon tyckte att det verkligen var rätt tid att åka utomlands...få mysa å ha det gott.
    Frågade henne om det är något speciellt man ska tänka på och hon att man givetvis ska dricka mycket vätska...och sedan att man använder sitt sunda förnuft..

Ha en trevlig resa!

Svar på tråden gravid och resa?