• annaplutt

Fredagsmiddag tips

Tänkte laga något gott till middag ikväll. Någon som kan hjälpa mig. Är sugen på inbakad kassler. Någon som har bra recept på det??? O vad ska man ha till. Kokt potatis e ju bara SÅÅÅÅÅ tråkigt, men potatis vill jag HA... Men inte kokt.....

• Svar på tråden Fredagsmiddag tips
  • critan

gör klyftpotatis, eller pressad potatis och en sås av matlagningsgrädde och sån där creme bonjour-ost med gräslöks-smak.

• saggitarius

Inte på kassler men potatis!!
    Klyftpotatis som man gör själv är enklare än många tror o mycket godare!! Man bara skär potatisen klyftor (med eller utan skal) lägger det i en skål, häller i lite olja (ex olivolja) o valfria kryddor (salt, peppar, paprika, chili..vad som helst!) o så slänger man allt på en plåt o in i ugnen på ca.225 grader.. tar aldrig tid när jag lagar detta utan smakar av i stället!!

Eller hasselbackspotatis?!? Man skalar potatisen o gör TÄTA snitt halvvägs ner i potatisen, så att det ser ut som en potatispå väg att bli till chips..
    Ha på salt o peppar ev annan krydda o om man vill ha fnasigare kan man ha ströbröd.. in i ugnen på 225 grader...återigen vet jag inte hur länge...

O ungsbakade grönsaker då!! mmmm.. när ugnen ändå är igån.. morot, broccoli, blomkål, palsternacka eller nåt liknande.. rätt in i ugnen i 20-30 minuter eller mer o mmmmm

• Skrattmås

Detta är bara sååå mumsigt!

Ha en hel kasslerbit i ungssäker form.
    Blanda 3 dl grädde med chilisås (gärna extra stark) efter smak och salt, peppar och curry. Vispa grädden så den blir "ganska" hård och bre över kasslern.

Toppa med ananasbitar (krossad eller uppskurna skivor) och jordnötter.
    In i ugnen tills det "ser färdigt ut" på ca 175 grader. (superenkelt - det ska bara ha lite färg)

Mumsfilibabba!

Lycka till! (om inte idag så MÅSTE du/ni prova en annan gång)

• Skrattmås

PS. Servera med ris och sallad. Och det behövs ingen sås för grädden blir såsig!

• Bea78

Ikväll blir det pizza för våran del..har gjort en hel dag på bla IKEA så ingen av oss orkar laga mat..så det blir pizza! Mums!

• saggitarius

trött på pizza.. det var länge sen jag tänkte 'mums' när jag åt pizza.. Imorgon ska vi äta lasagnetter tror jag...

Svar på tråden Fredagsmiddag tips