• Poena

Spontanansökan - hur skriva?

Har ni några tips hur man kan skriva en spontanansökan?

Har fått reda på att ett företag i "min" bransch kommer söka folk snart, eller att de har lite brist på folk. Skulle vara perfekt att få jobb inom ett sånt stort och välrenommerat företag.. Men.. hur skriver man en spontanansökan egentligen? CV.t kommer jag ju skicka med som det är, men vad skriver man i brevet? Jag vet ju inte exakt vilka tjänster de kommer söka, så hur ska man utforma det tror ni?

• Svar på tråden Spontanansökan - hur skriva?
  • Japonica

Vi får många "spontana" ansökningar till vårat jobb.
    De brukar helt enkelt skriva att de är intresserade av ev. lediga arbeten, nu eller framöver. Och varför de är intresserade av att jobba där.

Skriv att företaget intresserar dig och varför du vill arbeta där på något "eget" sätt.

• Tigerungen

Hej jag är snart färdigutbildad så jag skickade ut till en hel del arbetsplatser där jag skulle vilja jobba trots att de inte sökte någon. Jag skickade med mitt CV och ett personligt brev. I det personliga brevet skrev jag lite om min utbildnings innehåll samt vilka arbetsuppgifter som skulle passa mig. Jag tycker absolut att du ska skicka redan nu. Jag har ringt till några av arbetsplatserna först och berättat om mig själv och utbildningen och sedan sagt att jag gärna skickar mina papper....sen har jag kunnat inleda det personliga brevet med namnet på den jag pratat med, tex Hej Helena! Några veckor senare kan man ju även ringa igen och höra så de fått brevet. Lycka till.

• Poena

Ja, det räcker kanske då att beskriva kort vad min utbildning är inriktad på, vad jag gjort innan och mina personliga egenskaper - vad tror ni? Ska man skriva också att man hört att de ev. söker folk?

• Mia83

TS

Om du inte skriver att du vet att de ska söka folk kan det nog vara till din fördel, eftersom de då kanske känner att du "Valt ut" just dem som eventuell arbetsgivare. Bara en tanke.

Svar på tråden Spontanansökan - hur skriva?