Tips mot illamående?
Jag mår löjligt illa hela dagarna...någon som har något bra tips?Mottages tacksamt!
Jag mår löjligt illa hela dagarna...någon som har något bra tips?Mottages tacksamt!
här hänger jag på! mår urilla och fasar för den dag då jag måste spy på jobbet....
kolsyrad läsk har jag hört ska vara bra, likaså att man ska ställa lite skorpor vid sängen och äta några innan man stiger upp. Mycket frukt och äta lite ofta
Japp, mina tips är äta lite typ hela tiden, och äta lite även innan man går upp. Jag mådde illa på förmiddagarna, vilket dämpades med kex (inte för salta), kräm, en macka, ett äpple, eller nån godisbit... Men sen på eftermiddagarna/kvällarna blev jag illamående när jag normalt blev hungig, så i förebyggande syfte (när jag kände att det var på g) så tog jag en macka eller två, INNAN jag började med middagen! Men det funkade!
Vikten brukar komma in i samband med detta ätande. Jag struntade fullkomligt i det. Kunde hellre leva med lite viktuppgång, men illamåendet var vidrigt. Nu föll det sig så att jag har gått upp 1 kg i v 20! Så ät!
Om man mår väldigt illa finns det tabletter att få. De heter Lergigan Mite o är receptbelagda. Skrivs ofta ut till gravida så ingen fara för bebben
Ja, alternativt Postafen (åksjuketabletter, äts av hur många som helst här på FL!) som är receptfria. Dock har jag hört att man ska ta dem på kvällen, för att undvika morgonillamåendet, men kolla det med t ex Apotekspersonalen!
Det tar ca 1 timme för dem att verka, så det är ju som försent när man vaknar och mår illa...
Postafen finns receptfritt på apoteket som man kan testa. Lergigan comp finns receptbelagt.
Dricka mycket vatten är bra och att inte låta det gå för länge mellan måltiderna..
Undvik stekt mat och tuggummi...
Undvik alltför fet mat...
Vila!
Undvik kaffe och te... (ersätt med rött te)
Isglass är gott
jag har börjat må illa nu, trodde jag skulle slippa. men anledningen till att jag höll på att spy inne vid hm's provhytter var att jag var skithungrig. annars har jag sett till att inte bli hungrig. så länge jag inte har hungerkänslor håller jag illamåendet på betryggande avstånd. kanske funkar för dig? lycka till o kram
Jag mådde super illa i början av graviditeten och då fick jag höra att det kunde bero på mina vitamintabletter Mitt val Kvinna. Tydligen reagerar många i början av graviditeten på järn-tillskottet. När jag slutat med dem så började jag må mycket bättre, då var illamåendet begränsat till morgonen. Åt folsyra istället vilket BM tyckte räckte. Började med Mitt val Kvinna igen i vecka 20.
Vatten, gröna äpplen, grapefrukt och salta kex. Hjälpte mig litegrann, men jag vet det är superjobbigt! Mitt gick över i vecka 14 ungefär. Kram
Jag mådde oxå illa i början, men för mig hjälpte det med ingefära. Jag köpte en burk inlagd ingefära (samma som man för till sushin). Jag tog några skivor varje gång jag kände att jag började må illa....jag hade burken i handväskan hela tiden.
Mår också väldigt illa, känns som konstant bakfylla...Mitt bästa tips är att aldrig ens bli i närheten av hungrig, så något att äta minst var tredje timme, så håller det sig någorlunda under kontroll. Se till att alltid ha något med dig i handväskan, på jobbet, i kylslåpet osv, som du snabbt kan ta. Dessvärre upplever jag att lätta produkter gör att jag måste äta ännu oftare. Trots ett helt enormt ätande så har vikten faktiskt inte brakat iväg så fasligt som jag befarade, gått upp 3kg och är nu i v.17.
Ingefära sägs ju vara bra! Jag har oxå haft lite problem med lite illamående! Ät en fukt eller så typ varannan timma! Och innan jag kliver upp på morgonen äter jag några pepparkakor...eftersom det innehåller lite ingefära! *ler* Lycka till!*kramar*
Vila hjälper absolut inte för mig.
Har läst/hört att många rekommenderar det. Men jag mår mer illa efter att jag sovit! Känner mig som jordnöten; konstant bakfylla på kvällarna. Innan har jag ätit en frukt men det hjälper inte speciellt länge numera. Funderade faktiskt också på det där med vitamintabletter tidigare idag, om det kan vara därför man mår pest. Kanske går över till bara folyra tabletter jag med. Ska iallafall springa bort till konsum och införskaffa pepparkakor med en gång
!
Tack för alla tipsen! Jättegulligt.