Hejhopp... jag har bott i Rom och även varit där ett antal gånger under de senaste åren och jag tvivlar starkt på att du kommer att se en enda taxi med bilbarnstol...
Kanske att det går att beställa via någon centraltaxistation, ex, vid Stazione Termini, men detta tar nog ganska så mycket tid och energi om du inte talar italienska...
Vi reser mycket med vår son Charlie ner till Nice, Frankrike och det är samma sak där... Ett elände att ens få taxiföraren att förstå vad man menar och dom tittar bara vidare efter nästa kund... eller hänvisar till bussen. Såå, vi har gett upp detta och alltid gjort som så att, om än totalt omöjligt att ens tänka sig härhemma i Sverige, improviserat lite med en bärsele... CharlieBoy får när vi åker taxi helt enkelt sitta i bärselen på min mage och så spänner jag fast mig med bälte och håller i hans huvud och nacke... Detta känns ändå snäppet säkrare än att ha honom "lös" i famnen även om det naturligtvis inte är det ultimata, nämligen en att ha honom i en bilbarnstol... Alternativet som jag skriver är ju förståss att ta bussen...
Nu är ju din glutt lite större men jag tvivlar på att det är säkrare att ha henne ensam sittandes i bältet (pga att hon är för liten för det) än så som vi brukar göra...
Lycka till iallafall och ha en härlig resa!!
Bella & Charlie