• littletiger

Slingor -Hätta eller Folie?

Ska göra slingor snart igen, hittills har jag gjort det med hätta, men håret växer och blir längre och det gör så ont ibland när frisören drar upp stråna i hålen i hättan. Men hur blir det om man gör det med folie? Jag är blond men har blivit mörkare med åren och ska göra blonda slingor. Jag är jättenöjd med resultatet med hätta, men det gör så j-la ont ibland så funderar på om jag ska göra med folie istället.
    Vad är skillnaden?

• Svar på tråden Slingor -Hätta eller Folie?
  • Den där Linn

Jag tycker du ska köra på folie
    Då vet man vart man får dom och dessutom så mycket enklare när det är längre hår!
    Händer mycket sällan att jag gör slingor i hätta på mina kunder med längre hår..

Lycka Till

• littletiger

ok, tack! Funderar..., lutar åt folie tror jag faktiskt. Man måste nog våga och pröva nåt annat ibland!

• Snulan

Tänk på (om du ska göra hemma) att med folieslingor så måste man vara väldigt noga med att inte lägga blekmedel ända i mot benan för medlet sväller och då kan det bli så stt slingorna blir som ett T om du förstår hur jag menar. Det som är neg med folie är också att det blir en mycket fulare utväxt. Plus att du bleker mer av håret vilket sliter mer.

Som du förstår, jag röstar på hätta (och modet på hår i år är naturligt)

• littletiger

Nej, jag gör det hos frisör! Hade aldrig vågat mig på att göra det själv hemma!

Hmm, nu får jag fundera lite mera!

• Snulan

Ja, då fungerar ju vilket som....fattade det som om du gjorde hemma. Fråga frisören vilka för/nackdelar som finns med de båda och vad hon rekomenderar just på ditt hår. Good luck!

• Blackie

Jag hade oxå gjort det i hätta i och med att det blandas snyggare med din egna hårfärg då. Ser snyggast och naturligast ut tycker jag.

• Blackie

Jag hade oxå gjort det i hätta i och med att det blandas snyggare med din egna hårfärg då. Ser snyggast och naturligast ut tycker jag.

• Bubblan06

Min frisör säger iallafall att de föredrar folieslingor på dem som har väldigt långt hår eftersom det ska vara "skonsammare" mot håret. Med hätta blir det lätt trassel, knutar och att hårstrån går av när man ska dra upp håret.

• littletiger

Min frisör har sagt tidigare att med hätta ser det naturligare ut och med folie blir det lite mer markerat blont liksom.
    Hon sade också att hätta sliter på håret, men det är inte så ofta jag gör slingor, blir kanske två gånger om året ungefär, och så sköter jag om det med inpackningar etc. och klipper topparna regelbundet.

Nu ändrar jag mig nog igen och det lutar åt hätta... har inte bokat tid ännu så jag har ett tag till att fundera!

• Setta

Jag tar alltid hätta.. tycker det blir för stora o breda slingor m folie o det gillar inte jag....

// Jessie, the mom
  • Kaosspassageraren

Oj, jag som tycker folieslingor ser mycket mer naturligt ut! Kan jag ha fel tro? Men jag har haft folieslingor i alla år och ser definitivt inte "slingad" ut i håret (utom när det är målet).

Om du brukar ha uppsatt hår är folieslingor definitivt mer naturligt eftersom du slingar mer hår.

Jag röstar på folieslingor!

• Den där Linn

Stora slingor kan få med hätta också..
    Likaså kan du få små slingor med folie

Allt är möjligt

• littletiger

Nu är det dags för slingor på tisdag nästa vecka och står fortfarande i valet och kvalet...¨

Kaospassageraren:

Brukar ha håret uppsatt emellanåt, beror på vädret och vilket humör jag är på

Men det lutar nog åt hätta som vanligt tror jag...

• Mercedes

Jag tyckte man fick slingorna med folie så lång från hårbotten..
    Som om man redan hade värsta utväxten på en gång!
    Jag har varit mer nöjd med hätta.

• Poena

Jag tycker resultatet blir mer naturligt solblekt i hätta, eftersom man kan göra slingorna tunnare. Man kan komma närmare hårbotten med slingorna så man slipper utväxten från början.

Blir bredare slingor och längre från hårbotten i folie, så jag själv tycker att resultatet på mig blivit bättre med hätta. Lättare blir det ju att blanda två nyanser av t ex blont med folie.. Så det är ju lite vilken effekt du vill åt.

• littletiger

Poena:

Det är nog den mer "solblekta" varianten jag vill ha, och mitt hår växer dessutom som ogräs så det blir nog hätta som vanligt!

Tack för alla tips och råd, ni får veta på tisdag hur det blev till slut!

• littletiger

då var det gjort! Det blev hätta. Och det blev lika bra som vanligt. Så nu är jag nyslingad och klippt och håret är glad igen

Svar på tråden Slingor -Hätta eller Folie?