• barn av vår tid

gravid på semestern, vad har ni INTE ätit??

Vi åker till cypern om en månad, då är jag gravid i v23-24. är lite fundersam på vad jag ska och inte ska äta, hur har ni gjort? har ni bara ätit lite av allt eller har ni undvikit något helt? tex tsatziki, feta, frukostgrejer mm

• Svar på tråden gravid på semestern, vad har ni INTE ätit??
  • mica05

Min regler var : uppvärmt och undvika miljögifter. Det första är en rätt enkel regel. Den andra gäller ju främst fisk. Cypern borde ju främst vara Medelhavsfisk och jag vet inte hur smutsigt det vattnet är.

Förutom en del ostar så är väl de mesta mjölkprodukterna pastöriserade i Europa idag.  SÅ jag hade inte varit så bekymrad för fostret med tzatziki och feta osv. Däremot är det ju trist med magsjuka så där hade jag känt efter från fall till fall vad jag ville äta.

• noni

Is i drickat, glass, var noga med att skölja frukt och grönsaker..annars åt jag nog det mesta

• lärkis

Var på Malta när jag var gravid. Undvek alkohol (såklart), fisk och "olagad" mat som tex parmaskinka. I övrigt åt jag och trivdes

• Lady Amalthea

Vi var i Grekland när jag var i v.26... Jag åt inte fisk och lät bli fetaosten (vilket tog emot, för jag var såååå sugen på äkta grekisk fetaost ) Annars åt jag nog faktiskt allt. Bara det var riktigt uppvärmt. och sköljde alll frukt noga innan jag åt den.

• barn av vår tid

oki, tack för era svar. fisk äter jag inte, så det blir inga problem, men fetaost - det kan jag äta hur mycket som helst, så det blir verkligen en uppoffring

• barn av vår tid

förresten, hur säger man pastöriserad mjölk på engelska??

• Qetesh

Jag var i turkiet när jag var gravid och åt massa massa fetaost...är väl inge fara.

• Mej 70

Var på Sardinien i v. 19.
    Undvek samma saker som hemma!
    Man ska vara lite försiktig med mozarella som inte är uppvärmd!
    Och vi var ju i italien, så det var tungt!
    Om fetan är pastöriserad är det ju iiiinga problem!

• Fnyz

jag undvek skaldjur eftersom jag inte visste om de hade varit frysta eller inte och sånt... undvek även ostar som jag var osäker på om de var pastöriserade

Svar på tråden gravid på semestern, vad har ni INTE ätit??