• Anonym (orolig)

Ömma bröst - bröstcancer?

Jag undrar om det finns någon som känner igen sig i att ha ömma bröst, en ömhet som uppkom flera månader efter att ha slutat amma. Ömma på samma sätt som de var under graviditeten. Även armhålorna känns ömma

Jag känner mig rädd för att det ska vara något annat som är fel och törs inte ställa den här frågan öppet till någon jag känner.

Det kan vara bröstmusklerna som är ömma för att jag bär omkring på mitt barn så mycket, men jag har svårt att lokalisera ömheten. Likaså tror jag att det ömma i armhålorna är lymfkötlar som arbetar på ganska duktigt för att ta hand om alla infektioner som kommer hem från dagis.

• Svar på tråden Ömma bröst - bröstcancer?
  • Anonym

Hallå.

Det där med ömma bröst efter ammning beror på att lymfkörtlarna är svullna efter brösten har producerat mjölk.
    Man kan vara öm och stum i brösten ett ganska bra tag efter att man slutat att amma.

Så en bra behå utan byglar, helst en sportbh, så att brösten får stöd och vila är det bästa.

Om du fortfarande oroar dig, kan man alltid ringa sjukvårdsupplysningen som jag garanterat säger det samma.

• Karttu

Jag har för mig att bröstcancer inte "ömmar", det känns bara som en knut eller "apelsinhud".

• jessa1

Har också ömmande bröst, och för lite mer än en månad sen så kände jag en knöl i bröstet som inte vart där förut. Försökte för tränga det i nån vecka men sen tog jag mod till ig och gick till vårdcentralen, fick därefter en tid till mamografi och fick därefter göra en punktion efter att de hittat 7 st knölar. Efter en vecka fick jag provsvaren och allt var normalt. Så om du känner dig orolig tycker jag du ska vända dig till vårdcentralen, men troligtvis så är det helt normalt. Mina bröst ömmar fortfarande.

Svar på tråden Ömma bröst - bröstcancer?