• Lauren

Snikna människor är det värsta jag vet...

Måste bara skriva av mig/höra era åsikter. Jag har i min kompis- och bekantskapskrets vissa personer som alltid ser till att de inte betalar/bidrar med lika mycket som alla andra. Tycker det är upp till var och en om man är snål mot sig själv men ser rött när folk är snikna och uttnyttjar andra.

Till exempel: Man tar med vin till middagar/fester, ser till att det dricks ur andra flaskor och tar med sina flaskor hem igen. Samma personer brukar på gemensamma utflykter/semestrar se till att de aldrig handlar mat eller alkohol (för att de tex inte "hinner") och frågar inte om de skall betala när det är dags att åka hem. Påpekar man lite försynt att vi kanske skall titta över hur mycket var och en betalat, så får man oförstående blickar och mummel om att man inte har kontanter. Även här glider det gärna ner överblivna flaskor o dyl i packningen.

En annan favorit är (som redan tagits upp i den fantastiskt roliga snåltråden) att räkna ut vad som är kvar på restaurangnotan efter alla lagt dricks och sedan lägga det som är över så att servitrisens dricks försvinner....

Det är så känsligt med pengar också. Känns nästan som att man är snål om man påpekar sån´t som egentligen, enligt mig, är dålig stil. Med vissa kompisar funkar en "det jämnar ut sig"-attityd men en del är så himla snåla. Och verkar inte tro att det märks. Egentligen har jag lust att säga precis vad jag tycker men det känns som sagt väldigt känsligt, särkilt om det inte är nära vänner utan bekanta.

Vad har ni för erfarenheter/åsikter?

• Svar på tråden Snikna människor är det värsta jag vet...
  • Duckan74

Usch!!
    Tycker inte om när det ska snålas av folk. Det där med att ta med vin på en fest för att sen ta med flaskan hem igen är bara för mycket. DET gör man inte, jag anser det vara en gåva till värden.
    Om notor, har du ätit får du betala och putta till lite dricks. Med vissa jämnar allt ut sig, men de som är snåla fortsätter att vara det och kommer undan betalning. Fy för såna!!

• puss

ja, snålhet är verkligen en av de fulaste egensksaper som finns tycker jag.

• point blank

Åh! Inget stör mig så som snålhet. Jag har ett par i min bekantskapskrets som är SNÅLA. De tjatar jämt om pengar. När jag inte träffat tjejen på ett par månader var det första hon sa när vi träffades (före hej), att jag var skyldig henne 30kr. Det var bara att hala upp pluskan på momangen.

För ett tag sedan hade vi inte setts på ett tag igen så vi bestämde att gå ut och käka. Bokar bord och så, sen samma dag ringer hon och frågar vad det kostar och när jag svarar säger hon att de inte kan komma för det blir dyrare än att äta hemma. Eh, vad svarar man på det? Vilken restaurang hade de tänkt äta på?

Till slut tröttnar man på att fråga om de vill göra något för det blir alltid denna klagan om hur dyrt det är. Känns som om det är man själv som de inte tycker är värd pengarna. (Till saken hör också att de har betydligt mer pengar än jag, men vill inte använda dem)

• Wilja

Håller med, snålhet är ingen attraktiv egenskap! Dom flesta av mina vänner är som tur var såna som inte är snåla, utan vi har en "spelar ingen roll vem som betalar nu för nästa gång betalar den andra". Den attityden funkar ju dock tyvärr inte med alla!

• Apif la deuxième

Åt helvete med de snåla jävlarna, såna ska man inte umgås med.

• FixarFrasse

Haha, fanken vad du är mitt i prick TS, finns säkert exakta kopior i varje bekantskapskrets. Jag hade en polare som kastade sig handlost in i baksätet på taxibilar för att slippa sitta fram och ta "Notan". Likaså när man körde laget runt på krogen såg han alltid till att bli sist... Var man t ex fyra pers insåg han att han lätt kunde dricka sex-sju bärs men bara betala för en runda.

• ladyS

Snålhet är något av det värsta jag vet och parasiter med.

• Zaria

*håller med*

Hade en fd kompis som varje gång ville låna,minst 3 cigg,en liten påse kaffe,en halvliter mjölk,ett ägg U name it...slutade med att hennes morsa sedan bad mig låna ut 500 spänn för hon kunde inte ge sina barn mat,men springa på krogen kunde hon...

Räknade snabbt ut att det blev ganska mycket i längden hon lånade för...Urk

Fattar inte hur man som mamma kan be att få låna av barnens kompisar,eller så kanske man får fråga småungarna på dagis när det blir dags för sonen att börja där...Huuuh

• Wilja

Håller med om parasiterna! Dom är jättevanliga på fester, ska alltid gå runt o "smaka" av folk o tigga dricka av folk för at deras är slut o man får ju _givetvis_ pengar senare. Visst visst.

Svar på tråden Snikna människor är det värsta jag vet...