• Karisma

A-kassa under semesterstängning???

Det är så att jag börjar på mitt nya jobb idag. (industrin) Vilket betyder att jag inte hinner få nga semesterdagar inför sommaren.

Företaget jag jobbar på stänger verksamheten helt och hållet i minst 2 veckor. Kanske hela 4 veckor.

Jag blir då "tvingad" till ledighet. Kan jag få ersättning från a-kassan under denna period. Eller vad tror/vet ni??

Jag gick på a-kassa i höstas och har studerat och fått aktivitetsstöd fram tom igår. SÅ jag har ingen avstängning eller så. Har väl 280dagar kvar eller så.

Någon som varit i samma situiation?? Ska jag leva på luft i sommar??

Tacksam för svar. Kram Kristina

• Svar på tråden A-kassa under semesterstängning???
  • E l l a

Ingen aning, men ring till akassan och fråga...

• Lalalong

Karisma
    Är inte säker men jag tror inte du kan få a-kassa för du är ju inte arbetslös.
    Det var så för min man också som jobbar inom industri, han började jobba 1/1 och hade ju då inte jobbat ihop till någon semester.

Men de erbjöd honom en rätt så schysst deal som gick ut på att han fick ut full semesterlön i alla fall, vilkoret var att om han sa upp sig själv så är han tvungen att betala tillbaka det. Om han däremot blir uppsagd av företaget så skrivs det av. Kolla fall du inte kan få till någon sån deal! Är ju inte direkt lätt att leva utan tillgångar!!!

• Lalalong

Karisma
    En annan sak är också att om du inte har rätt till semesterpengar så kan de inte tvinga dig att ta semester! Även om de stänger ner hela stället så måste de hitta sysselsättning till dig! Det var i alla fall vad mina föräldrar berättade för oss förra sommaren när vi var i samma sits som dig. Det gäller alltså bara om man inte får någon ersättning, så om man hade jobbat ett helt år och har semester att ta ut så kan man inte kräva att inte behöva ta semester. Men har man ingen semester att ta ut, så måste de kunna ge dig jobb och lön!

Inte den roligaste lösningen, för semester vill man ju ha! Men pengar måste man ju ha...

• Duckan74

Förskotts-semester har jag tagit ut tidigare. Blir inte så mycket kvar till nästa år då förstås, men bra om ändå vill vara ledig i sommar.
    Måste göra så i år igen pga nytt jobb. Tar 2veckor förskott och 2 veckor utan betalning.

• Karisma

Lalalong: det lät ju superbra. Tänk om jag kunde få en sån deal. Vet de som fått semester betald fast de inte hunnit jobba ihop. Men det var inte på det företaget jag ska jobba på.

Ska fråga idag om det går att göra en sån deal. Tyvärr är det mga nyanställningar på företaget. Kanske kan det stoppa att de betalar min semester.

Så de erbjöd honom den bara, eller sa han ngt riktigt bra för att de skulle gå med på dealen?

Tänker inte säga upp mig, absolut inte, världens bästa jobb (vad jag sett än så länge) 30min gång avstånd hemifrån.

Ella: har skrivit till dem, men får som inget svar. Fattar inte alls vad de menar. De svarar som inte på det jag frågar om.

Tack så mkt för svaren

• Karisma

Sambons arbetskamrat har fått förskottssemester, fast de har inte dragit ngt åren efter ändå. Han har fått full semester i 3år nu.

Kanske han fick ngn sån deal som din karl lalalong. Han har så dåligt minne så han kommer inte ihåg mer än att han fick semester dagar i förskott. Typiskt.

Jag har bett om andra arbetsuppgifter, men det blir för dyrt för företaget att hålla öppet, så de måste stänga. Ska höra idag om de kan hjälpa mig nu under semestern, så jag får pengar av ngt slag.

Kram K

• Lalalong

Karisma
    Nä han behövde faktiskt aldrig be om någonting, utan en dag kom de bara och sa
    "skriv på detta"... Så det var ju rätt lyckosamt! (Han kommer hem om 1,5 timme ungefär, ska fråga honom då om det var en av fackgubbarna som kom med lappen eller om det var från kontoret.)

Annars hade vi ju tänkt att man skulle kunna "hota" med att man inte tänker ta ut någon semester och att de hade varit tvugna att sysselsätta honom i de 4 veckorna som de stänger ner. Tror inte de hade varit så sugna på det, för det kräver ju ändå lite administrativt och sånt och hela stället (med 550 anställda) stänger ju lixom helt ner!
    Då hade de nog kommit på en liknande lösning i alla fall

• Lalalong

Karisma
    Men som sagt, (om det jag fått veta stämmer!) de kan inte komma undan med att säga att det blir för dyrt så de måste stänga! Om du inte har rätt till semester så kan de inte tvinga dig att ta semester!

• Mickis74

Jag tror att du har rätt till a-kassa då eftersom ditt jobb inte kan erbjuda dig arbete då.

Vi stänger två veckor varje sommar.....och våra vikarier som inte hade semester att ta ut stämplade dom veckorna.

Tycker du ska ringa din a-kassa och fråga.

• Karisma

Lalalong:

Ja fråga gärna karln din. Det skulle vara jätte snällt. Jag börjar jobba 14.18 så jag måste börja gå snart så jag hinner m lite ärenden åxå innan.

När det gäller en sån här sak känner man sig som så ensam och virrig då man inte kan nga regler. Har dessutom ingen tjej att prata med, skulle kännas lättare av ngn anledning. Bara 11 tjejer i verkstan(inkl städ) på ca 180 anställda.

Sen så är jag ju som åxå bara på provanställningen, vill inte kräva så mkt att de inte vill ha mig kvar.

Men min sambo kan kika in på FL och se vad din karl har sagt.

Mickis74: Ja, då kanske det är ett alternativ iaf. Testar det om
    inget annat fungerar.

Tack så mkt för era svar. Kanske ordnar det sig iaf.

Kram Kristina

• Lalalong

Karisma

Precis samma tid som Mattias slutar! Ni har så konstiga tider inom industrin verkar det som

En liten parantes, med tanke på att du "bara" är provanställd, så har Mattias en projektanställning som de förlänger och förlänger. Så han var inte heller fast anställd när han fick dealen!

Hör av mig när jag hört närmare med honom!

Ha en trevlig dag på jobbet!

• Karisma

Lalalong:

Tack så mkt. Jo lite konstiga tider har vi väl kanske Andra skiftet slutar 14.30 så kan diskutera lite med varandra innan en beger sig hem. jag kommer hem 23.30 ikväll, då jag promenerar, bättre för hälsan.

Kikade in i ditt krypin. Lycka till m bebben, nu är det nära. Jag vill åxå vara gravid, det är ju så mysigt. (stundvis iaf )

Kram Kristina

• Lalalong

Karisma
    Nu har gubben kommit hem och meddelat att det var från kontoret de kom med erbjudandet!

Önskar dig massor med lycka till!!

• Lalalong

Karisma
    Och kom ihåg!! De _kan_ inte tvinga dig att ta semester om du inte får ersättning på annat sätt! Så om de inte går med på någon deal av något slag och säger att de inte ger dig arbete i sommar så kontakta facket på en gång för så får de inte göra!!

Lycka till igen!

• joviti

Man har rätt till akassa om företaget stänger helt. Men då måste du vara beredd att ta ett jobb som AF erbjuder de veckorna.

• Karisma

Har pratat m arbetsledaren i veckan och en som är insatt fackligt. Och företaget behöver inte betala semester till mig, men de kan erbjuda mig en deal. Om de vill. Och det vill de inte. Självklart.

Det enda de kan göra är att ge mig förskott på nästa års semesterdagar. Verkar inte heller som om jag får gå på a-kassa eftersom jag går vikariet för en tjej som tagit ett sånt här friår. Så typiskt, blir att leva snålare under semestern då. Typiskt. Kan inte spara nga pengar innan heller då allt går till en badrumsrenovering. Som är livsnödvändigt.

Enligt dem så kan de stänga arbetsplatsen utan att ge mig ersättning. Fattar inget.

Lalalong: Tack för att du frågade din karl. Synd att inte mitt företag fungerar på samma sätt som hans.

Kram Kristina

• Lalalong

Karisma
    Nä min man gick också på friårsvikariat förra sommaren (sen har han fått förlängt) och han fick inte a-kassa..

Men det där med att de får lov att stänga utan att ge dig ersättning eller arbete under semestern verkar väldigt väldigt konstigt! Den info jag har fått kan naturligtvis vara felaktig, men har svårt att tro det.

Jag hade ringt upp facket centralt och fråga också. Är det IF Metall eller? De borde väl ha någon sorts frågetelefon eller så.

Du kanske inte får bättre svar där, men det skadar ju inte i alla fall!

Hör av dig och berätta hur det går!!

// Lalalong BF 22/4
  • Karisma

Är med i kommunal, har inte hunnit byta fack än, ska göra det så fort jag får tag i fackkillen på jobbet.

Men om de går med på att jag får ta semesterdagar från nästa år. Låna alltså. Kommer de undan då kanske och slipper betala ngn ytterligare ersättning till mig. De verkar vara lite lurliga.

Jag lovar att höra av mig.

Imorgon kanske det tittar fram en liten bebis hos er. Va spännande. De är ju så skrynkliga o fina då de föds. Vill ju åxå.är

Kram K

Svar på tråden A-kassa under semesterstängning???