Min son har oxå haft eksem, sen har var ca 4-5 månader.
Jag fick oxå rådet att smörja med miniderm och visst blev det bättre men det försvann ju inte.
En dag när jag smörjade så blossade hela huden upp och han började skrika och kasta sig av och an, sköljde av fort- antagligen nån allergisk reaktion.
Började smörja med Essex, vilket inte hjälpte så mycket, fick rådet att smörja med mildison och gjorde detta.
Tjatade väl och länge på bvc och fick tillsut träffa en läkare, som egentligen bara upplyste mig om olika födoämnen och att jag skulel kolla ifall det har nåt samband.
Var sen på 10 månaderskontroll och då tyckte jag att eksemen såg "jättebra" ut men hon tyckte inte att det såg bra ut och ordinerade en mildison kur, vilket gick ut på att i 2 veckor smörja honom med mildison 2 ggr om dagen och annan mjukgörande 2 ggr om dagen, sen 1 vecka gå ner till mildison 1 gång om dagen(forsätta hela tiden med 2x mjukgörande) efter ytterligare 1 vecka smörja endast varannandag med mildison och så trappa ner ytterligare.
Faktiskt tycker jag att detta har hjälpt och jag smörjar nu endast bara med Essex, visst blir han lite röd och är väldigt torr men det är ändå bättre.
Jag badar honom så sällan som möjligt, ca 1 gång/vecka och undviker allt man bör undvika.
Tror oxå att han är allergisk mot vårat vatten, för han blir alltid röd när han badar.