• YOSHI

trött på min son eksem

Han har haft eksem sen han va mindre och har fortfarande kvar tills nu e han 19 månader, och jag tycker att det blir bara sämre nu. Har pratat med båda BVC och barnläkare men de sa att jag ska fortsätta smörja med miniderm salva och en mildison lipid 1 % salva och jag gör det det oxå flera ggr om dan men det visar sig inte nå bättre engång.Han kliar sig på eksemen tills det blöder ibland .
    Han baddar varannandag och jag smörjar honom varjegång han har haft kontakt med vatten.
    Finns det nån med liknande sit?

• Svar på tråden trött på min son eksem
  • Mickis74

Testa att bada honom var tredje dag....kanske kan hjälpa till lite.

Båda våra har dessa problem...(dottern har blivit bättre nu när hon passerade 2,5 år) och vår läkare sa "Bad max var tredje dag, helst dusch, annars korta bad" och så smörja in morgon och kväll varje dag med Miniderm eller Locobase...och att det var bra om man varvade dom två. När eksemen blommade upp som värst skulle vi bara smörja med Mildisonet.

• Russi

Min son hade eksem...han fick bada en gång i veckan, i oljebad för att inte bli torr..men det hjälpte..han var kanske inte världens renaste unge, men man kan ju hålla rent de ställen som blir smutsigast..Han är sex år och utan eksem nu, bara lite torr ibland.

• KäRinGa

min minsting har också eksem.. han är sju månader nu, har smörjt honom varje dag i två månader... Han är mycket bättre jämfört med hur han såg ut när jag kom till doktorn med honom... då var han rödflammig, prickig, med sönderkliade ben och sårig rumpa.. fick recept på mildison, miniderm och locoid.. efter några dagars intensivsmörjande blev han äntligen normalfärgad i hyn och bebismjuk.. men om jag inte skulle smörja varje dag kommer dom torra och röda fläckarna tillbaks.
    har satt i system att smörja kortisonsalvorna varje morgon och minidermen varje kväll, och så badar han bara en max två gånger i veckan..
    jag har på senare år också fått eksem, främst i knäväck och på vader. efter varje dusch får jag smörja med canoderm, annars kommer det tillbaka, kliandet och torrheten...

håller definitift med om att det är URJOBBIGT, men jag vet faktiskt inte om det finns något alternativ till all smörj....

• Elfan

Vi håller också på med det eviga smörjandet och har sett en klar förbättring sen starten för 4 månader sen (han är snart två år). Nu räcker det oftast med morgon & kväll. Det kan dock blossa upp rejält ibland (ofta om han ätit nåt han inte tål) och då försöker vi "intensivsmörja" så då blir det upp till 5 ggr/dag.

Ska man se nåt positivt så kommer han att bli blöjfri snabbt eftersom han själv tycker det är skönare utan blöja. Han har haft mycket elakt rump-eksem som har blivit mycket bättre nu.

• 2mammis

Min son har haft eksem sen han var ca 1 år. Idag är han snart 10 och har fortfarande eksem. Men det kommer och går lite beroende på väder och värme. Smörjer när jag ser att det börjar komma med eksemkrämen och när han är torr med mjukgörande. Han duchar 2-3 ggr i veckan. Vill inte smörja för ofta för gör jag det tycker jag att det inte hjälper till slut. Det verkar som att huden blir ressistent.

• Danielle

Be att få en annan kortison kräm utskrivet utav läkare. Vi smörjer Gabriel med Locoid 0,1% (receptbelagt)i några dagar när det är som värst och sen är eksemen borta i flera veckor. Det blev inte någon större förbättring när vi smörjde med Mildisonen för den är så svag.

Hoppas att det löser sig, snart är ju sommaren här (optimist? jag?) o då brukar ju deras hud bli bättre.

• Smultronet

Här är en till som kommer med i gänget. Albin har haft eksem sedan han var ca 8 månader. Jag har haft eksem sedan jag var liten så här smörjs både han och jag varje dag och alltid efter vattenkontakt.

Vi var på BVC idag och då tyckte hon att vi skulle göra pricktest och kolla ifall han är allergisk mot något särskilt som vi kan undvika. Han fick göra pricktest i höstas men när de är över ett år är det tydligen lättare att få säkert resultat sa BVC-sköterskan. Ska ringa imorgon och få en tid.

Vi fick en "superturbocortinonsalva" utskriven på recept som heter Elocon 0,1%. Den är jättestark och säkert inte så nyttig fast oj vad den hjälper! Mest använder jag den själv faktist (fast den är Albins) och när han behöver den riktigt mycket får han den också.

Som någon skrev så är snart sommaren här och det är ju bra fast bara det blir lagon marmt för förra sommaren svettades Albin och då blir det kliigt i böjvecken... Och på de riktigt varma nätterna kan de inte ha hel pyjamas med fötter heller för det blir för varmt...

Men fy vad trist jag var nu! Jag VILL ha sommar.

• Johanna S

Vi har också problem med eksem. Liam har haft böjveckseksem på armar och ben, sen han var 2 månader ( han är 10 månader) och vi smörjer och smörjer (Miniderm och Mildison), ibland blir det bättre och försvinner nästan helt och sen kommer det tillbaka.
    Funderar på att prova någon annan salva eller olja, har hört att om man smörjer för länge med mjukgörande så vänjer sig kroppen vid det.
    Våran doktor sa att i skulle bada honom varannan dag, jag tycker inte att det gör ngon skillnad att bada honom varje dag eller en gång i veckan, har provat.

• Tesan81

har också problem med värme eksem här runt halsen sen blir hon prickig/flammig upp mot hakan och kinderna, sen i ena knävecket, förut även under armarna i armhålorna. Haft detta sedan ca 2 månaders ålder (är nu 6½ månad) Inotyol är de enda som hjälper här efter att har testat olika salvor med och utan recept

Älskar Villemo
  • CoolJen

Min son har oxå haft eksem, sen har var ca 4-5 månader.

Jag fick oxå rådet att smörja med miniderm och visst blev det bättre men det försvann ju inte.
    En dag när jag smörjade så blossade hela huden upp och han började skrika och kasta sig av och an, sköljde av fort- antagligen nån allergisk reaktion.

Började smörja med Essex, vilket inte hjälpte så mycket, fick rådet att smörja med mildison och gjorde detta.

Tjatade väl och länge på bvc och fick tillsut träffa en läkare, som egentligen bara upplyste mig om olika födoämnen och att jag skulel kolla ifall det har nåt samband.

Var sen på 10 månaderskontroll och då tyckte jag att eksemen såg "jättebra" ut men hon tyckte inte att det såg bra ut och ordinerade en mildison kur, vilket gick ut på att i 2 veckor smörja honom med mildison 2 ggr om dagen och annan mjukgörande 2 ggr om dagen, sen 1 vecka gå ner till mildison 1 gång om dagen(forsätta hela tiden med 2x mjukgörande) efter ytterligare 1 vecka smörja endast varannandag med mildison och så trappa ner ytterligare.

Faktiskt tycker jag att detta har hjälpt och jag smörjar nu endast bara med Essex, visst blir han lite röd och är väldigt torr men det är ändå bättre.

Jag badar honom så sällan som möjligt, ca 1 gång/vecka och undviker allt man bör undvika.
    Tror oxå att han är allergisk mot vårat vatten, för han blir alltid röd när han badar.

Svar på tråden trött på min son eksem