• Topdog

Varför inte stekt mat till spädbarn?

Är det någon som vet varför man inte ska ge stekt mat till barn under 1 år?
    Om jag kokar köttfärs eller steker den i en teflonpanna (utan salt och den inte blir bränd), vad är det då i den stekta köttfärsen som inte är bra för spädisar?

• Svar på tråden Varför inte stekt mat till spädbarn?
  • varfördåför

tror att maten blir svårare att smällta om den är stekt!

• lakristrollet

Det rådet skulle jag ta lite lätt på och följa den principen som du själv skriver; inte steka för hårt och inte salta för mycket.

Då skulle man alltså inte kunna servera barnen t.ex. pannkakor förrän de är ett år? Herregud, vid ett år äter de ju i stort sett samma mat som en själv?

• Amorella

Det är ju för att stekt mat är mer svårsmält, inte för att det är farligt. Man bör undvika mat med hård stekyta (om man inte vill att ens barn ska få magknip ). Stekt köttfärs brukar de flesta barn klara alldeles utmärkt; den är ju nästan som kokt. Pannkakor har ju ingen stekyta direkt, så det går också bra. Man kan ju steka t.ex. korv väldigt lätt eller så skär man bort stekytan. Blodpudding kan man koka istället för att steka o.s.v.

• Topdog

Tack för era svar!
    Så man kan alltså ge små barn stekt mat, bara den inte har stekyta. Har jag fattat saken rätt då?

• Amorella

Så tänker jag!  Men det kan ju vara bra att prova med bara lite i början och se om det går bra! Inte så kul om babyn får världens magknip ändå. Men köttfärs borde inte vara några problem alls.

Svar på tråden Varför inte stekt mat till spädbarn?