Labrador/Jakt Labrador
Kan nån svara på min fråga?
Vad är det för skillnad mellan en Labrador och jakt Labrador?
Jag tycker att dom jaktlabbar jag sett är mer slimmade, stämmer det?
Kan nån svara på min fråga?
Vad är det för skillnad mellan en Labrador och jakt Labrador?
Jag tycker att dom jaktlabbar jag sett är mer slimmade, stämmer det?
ja det stämmer
Jaktlabrador är ingen egen "ras" (även om det kanske borde vara det), utan en variant av labrador som blivit mer och mer vanlig. Jaktlabbarna har i regel inte labradorens rastypiska kroppsbyggnad utan är betydligt smalare i kroppen.
Ok, skiljer dom sig mycket i tempramentet också?
Det är nog väldigt olika beroende på avel och sådant, men jag skulle gissa att de allra flesta uppfödare gärna vill behålla labradorens typiskt trevliga temperament.
Min erfarenhet av sk. jaktlabbar är att de är oerhört lättstressade och "stissiga". Och att de kräver nåt ohemult med stimulans av sina ägare. "Vanliga" labbar är ju också jakthundar och behöver mental stimulans men inte alls i samma grad.
Har kollat in lite Goldens och hittat en trevlig kombination.
En uppfödare som går in för tävlingshundar mer än utställning.
Det är mycket för och nack delár som måste ses över, men nu så ska vi åka och hälsa på en kennel iallafall, sen får vi se
En jaktlabbe är en hund med mycket fart, en riktigt trevlig hund att jobba med, alltså ingen ren sällskapshund.
En så kallad vanlig labbe eller fläskstövare som den också kallas, är som det låter en fetare labbe alltså en ren utställningshund.
Denna duger bra som sällskapshund men inte till så mycket mera.
Nu trampade jag säkert någon på tårna, men så här är det.
En jaktlabbe är för mig ingen riktig labbe utan en stövare förklädd i s k labbedräkt eller snällare sagt en förädling av urtypen för labradorer.
MrCarCare: Njaä, du kanske VILL trampa någon på tårna, i så fall är det ju ett bra sätt att ignorera fakta vilket du gör (säkert delvis medvetet)
En rastypisk labrador är inte någon "fläskstövare", utan en energisk jakthund. En rastypisk labrador är inte FET (naturligtvis inte, däremot är labradorens kroppsbyggnad (alltså skelett m.m.) mer lik en tunna än t.ex. stövare eller vinthundar. Okidoki?
Det finns en massa uppfödare som avlar nästan enbart på utställningsegenskaper, och då får man en grupp labbar som är biffiga och mer lik det jag gissar att du menar med "fläskstövare". Men dessa utställningslabbar är inte heller helt rastypiska, precis som jaktlabbarna inte heller är det... som vanligt så ligger "sanningen" mittemellan.
En "vanlig" labbe är BÅDE sällskapshund och jakthund med mycket fart. Sån är rasstandarden och så är faktiskt de flesta labbar också. Synd att du har fått en annan bild av det.
Och framförallt synd att det finns uppfödare som är villiga att gå utanför rasstandarden för att särskilt få fram egenskaper som ju redan FINNS i sån lagom mängd hos en vanlig labbe. Det känns lite onödig...
Mr CarCare:
Så här står det i rasstandarden om helhetsintrycket:
Labrador retriever är en starkt byggd, kompakt och mycket rörlig
hund med bred skalle, bred och djup bröstkorg och brett och
starkt ländparti och bakställ. Den är mycket rörlig, har utmärkt
luktsinne, är en god apportör och har passion för vatten.
Vill du veta mer om labrador så finns det på www.skk.se där finns även info om andra hundar så du och andra kan läsa på lite kanske innan man gör uttalanden som grundar sig på sitt eget tycke och som du säger "trampar någon på tårna" och dessutom lägger till "för så är det"?
Mr CarCare: Menar förståss inte att man inte ska få uttrycka sin åsikt