• Qliana

Valpen kräktes

Nyss så kräktes min Kenzo (13,5 vecka gammal). Vi har bara haft honom i 2,5 vecka, men han har aldrig kräkts förut. All lunch kom upp. Han verkar pigg och lekfull, nosen är kall och fuktig. Varför kräktes han? Är det något jag borde tänka på att göra/inte göra?

Nu springer han omkring och är lite gnällig -han vill ha mat, vill upp i knät... Har lagat på golvet och klappat honom samt tagit ut honom till "Toaletten" där han kissade och var nyfiken på alla löv som vanligt.

Vill ju inte att min älskling ska må dåligt!

• Svar på tråden Valpen kräktes
  • Blåkråka

Han kankse överåt förra svängen, han kankse är en glupsk liten krabat..

• Äppelpaj

En så liten valp kräks ofta "fartspyor" som jag kallar det. De busar och är uppe i styr och så kanske de nyligen har ätit - vips så är allt på golvet. Så länge han verkar okej för övrigt så är det ingen fara. Kolla så han dricker och att hans avföring ser normal ut så han inte har magsjuka på gång. Det bästa är ju om de är stilla en stund efter maten så att magen får jobba i lugn och ro.

• Muckarn

Min hund är 6 år och kräks i princip varje dag. tillskriver hans hämndfulla och retsamma sinne. när jag förr om åren satt med 56k modem hade han en tendens att bita av telefonkabeln i ren hämnd aktion för att jag skulle tillbring mer tid med honom =)
    troligtvis har din hund tryckt i sig maten för fort =) de brukar äta upp det själva igen =)

• babytrin

Det händer rätt ofta att valpar spyr. Precis som dom andra har skrivit så har han antagligen ätit för fort!

Händer det bara någon gång i bland så hade inte jag varit orolig.

• Qliana

Han äter rätt dåligt, inte alls den mängd som står på paketet. Men jag antar att han får i sig det han behöver genom "belöningsgodis". Vetrinären tyckte han var fin förra veckan och tyckte inte han var mager.

Han var dock mjuk i magen i morse...
    Och ja, han var uppe och busade efter maten så det kanske berodde på det.

Borde jag ge honom ny mat eller vänta tills i eftermiddag?

• Äppelpaj

Det gör inget om de hoppar över ett mål mat... antar att han ff äter 3-4 ggr per dag? Då kan du lugnt vänta till nästa mål.

• Qliana

Han får mat 4 gånger per dag. Så han får vänta till 16.00 nu.

Tack för era råd!

• lena ekman

Inget ovanligt att valpar kräks precis som våra små bebeisar.
    Har precis torkat spya här hemma efter trettonåriga tiken som var för lycklig över sin mat.
    Sen om den inte äter precis som på paketet är det sällan någon fara, det är bara rekommendationer och kanske inte passar just din hund. Är den i form, pigg och glad samt i lagomt hull är det inget att oroa sig för.

• Qliana

Nu kräktes han upp 16.00 målet trotts att jag haft honom relativt stilla. Nu ligger han och sover.

• babytrin

Han har inte ätit något som han inte ska? Om en hund har ätit t,ex en strumpa så kan det "stoppa" magen, och då spyr dom upp allt dom äter... då är det antagligen veterinär vård som gäller! Vill absolut inte göra dig orolig, men har en kompis som råkade ut för detta..

Dricker han vatten? Är han pigg och glad när han är vaken?

• Qliana

Han dricker vatten som vanligt dvs ganska ofta. Han är pigg trots att han just nu sover och snarkar.

Vad jag vet så har han inte fått i sig något olämpligt förutom lite skit (rådjur?) utomhus. Han följer ju med mig vart jag än går så jag har ganska bra koll på vad han gör.

Han har dock inte druckit något efter sista kräkningen vid 17.00 utan bara sovit.

• Qliana

Nu har han fått kvällsmat. Han verkar ha blivit jättepigg för han vill inte vara lugn - hoppar runt i soffan... Jag försöker få honom lugn....

puh! Nu lade han sig ner. Får se om det kommer upp om 30-60 minuter som innan.

• lena ekman

Vill inte skrämma dig, men rådjur har med sig en massa sjukdomar som hundar lätt får, så håll koll på honom om han varit där det är rådjur.

• Qliana

Han har behållt maten igår kväll plus i morse.

Hur gör jag bäst för att hålla honom borta från rådjurs bajs? Har läst om att man kan sondera terrängen och hälla på äcklig vätska....

• lena ekman

Tyvärr vet jag inget om det, vi har ju inte allt för många här uppe.

Svar på tråden Valpen kräktes