• Mimer

Hur använder man sina lägsta-nivå-dagar smartast?

Hur använder ni era lägsta-nivå-dagar?
    Vi har varit hemma med vår dotter i snart 16 månader, jag första 14 månaderna, nu är pappan hemma ca 2 månader till.
    Har tagit ut i snitt 4-5 SGI dagar, jag tog sista månaderna 1 st lägst.nivådag.
    Nu tar vi ingen sån 60-kr dag...kom på att "hur blir man av med dom" då? Jag menar, de ger ju inte så mkt pengar att man har råd att bara ta ut flera såna bara kanske på rad...

Smarta ekonomiska tips???

• Svar på tråden Hur använder man sina lägsta-nivå-dagar smartast?
  • Lady Bling

Du kan ju ta vardagarna med "normal" nivå och fylla ut helgerna med lägstanivådagar.

• Lady Bling

Annars kan du ju sen kanske jobba deltid och fylla ut resten av dagarna i veckan med lägstanivådagar för att inte sänka din SGI.

• Amorella

Vår tjej är ett år. Vi har två "planer":

När hon börjar på dagis i höst kan man gå ner i arbetstid och komplettera med en lägstanivådag per vecka och på så sätt behålla sin SGI.

Man kan använda de dagarna till att förlänga jul- och sommarledigheten. Om ett år eller två har vi förhoppningsvis råd att ta ut ett par veckor med lägstanivådagar om man snålar lite innan. Dessutom får ju arbetsgivaren inte neka en föräldraledighet om man bara säger till två månader innan, så det kan vara jättebra i samband med storhelger och dylikt när många vill vara lediga.

• Megafon

Jag har sparat lägsta nivådagarna till jag ska jobba.Jag jobbar inom vården och kan få jobba på storhelger.Så om jag blir nekad sem så tar jag fp istället.

• Carro1978

Jag gjorde som Fragglan sa i första inlägget. Så fort man fick ta ut dem så började jag göra det och slapp dem därför sista tiden......

44 dagar kvar till BF + lite till om det vill sig illa
  • CeeJay

Vi kommer nog att göra som Megafon: spara dessa dagar och ta ut strödagar när vi behöver vara lediga tex och vara med på dagis, bara slappa och vara hemma. Dessa dagar ger ju inga direkta pengar men går ju "före" vanlig semester så ledigheten blir liksom "garanterad", vi kommer nog också att dryga ut när vi ev går ner på deltid den första tiden.

• Mimer

Om man vill gå ner lite i tid (hon börjar dagis i augusti så det är aktuellt då i så fall) är det bara till 6 timmar per dag man kan gå ner då och ta ut en hel LN dag? Eller kan man te.x jobba 7 timmar?
    Eller hur räknar man? Jag fattar lite trögt idag...

• Mimer

Eller gäller det om man jobbar heltid 4 dagar i veckan men sen är ledig en dag med LN? Eller kan man alltså dra ner på tiden lite varje dag tex en timma?

• Helle69

Jag kommer att jobba 50% från sept. För att behålla heltids-SGI tar jag ut 1 SGI-dag/v + 1½ LN-dag/v. Att jag tar 1 SGI-dag beror på att jag behöver det för ekonomin.

Svar på tråden Hur använder man sina lägsta-nivå-dagar smartast?