• sailormoon81

nos kvalster??

Vad är symptomen på noskvalster hos en hund??

• Svar på tråden nos kvalster??
  • junebug

min hund fick hosta och det lät som han hade svårt att andas så vi åkte in till djursjukhuset där dom misstänkte noskvalster. Visade sig sen att det va kennelhosta. Men det måste ju vara symtom på noskvalster också.

• sailormoon81

typ snarkningar??? min hund kan få snarkningar i bland precis när vi går ut med henne, och när det är kallt ute. Men det är inte jätte ofta?

• frulan

Så här står det på SVA om noskvalster:

"Symtom

Hundar med noskvalster kan uppvisa olika symtom men vanligen rör det sig om symtom från de övre luftvägarna i form av t.ex. nysningar, fnysningar, inåtvända dragningar och försämrat luktsinne. I en nyligen genomförd svensk studie av 70 hundar med konstaterad (n=25) eller misstänkt noskvalsterinfektion (n=45) var det vanligaste symtomet inåtvända dragningar. I en liknande norsk undersökning av 20 hundar observerades ett eller flera av följande symtom; klart näsflöde, nysningar, inåtvända dragningar, klåda i ansiktet samt försämrat luktsinne. Intensiteten i symtomen varierar, dels hos den enskilda hunden dels från hund till hund. Allmäntillståndet är oftast opåverkat."

• LottaHS

Hej
    Min vovve klia/drog ansiktet/nosen mot mattorna mtk, nös även.
    Så här står det på nätet:

Symtom

Hundar med noskvalster kan uppvisa olika symtom men vanligen rör det sig om symtom från de övre luftvägarna i form av t.ex. nysningar, fnysningar, inåtvända dragningar och försämrat luktsinne. I en nyligen genomförd svensk studie av 70 hundar med konstaterad (n=25) eller misstänkt noskvalsterinfektion (n=45) var det vanligaste symtomet inåtvända dragningar. I en liknande norsk undersökning av 20 hundar observerades ett eller flera av följande symtom; klart näsflöde, nysningar, inåtvända dragningar, klåda i ansiktet samt försämrat luktsinne. Intensiteten i symtomen varierar, dels hos den enskilda hunden dels från hund till hund. Allmäntillståndet är oftast opåverkat

• Ebba72

Finns en medicin som heter Interceptor som du kan köpa, det hjälpte min jycke!

• Lindisen1

Hej

Ebba72 - antar att man bör kolla hos veterinär innan? Om de har noskvalster, är det farligt, eller det mest besvärligt för hunden?

• Nattsaga

Oj jag tror min vovve har noskvlaster, han nyser rätt ofta o näsan är lite vattning och han gnuggar ansiktet mot mattan och golvet då och då,trodde de va nån fix idé han fått för sig. Hm..kanske man borde kolla upp, har inte tänkt på det direkt men än att han nyser rätt ofta.

• Ebba72

Lindisen1: Jag var aldrig iväg och visade min hund eftersom symptomen var så klara över att det var noskvalster. De kan ta prov i näsan för att säkerhetsställa, men i mitt fall gjorde de inte det. Interceptor köpte jag direkt hos veterinäran dvs det var inte receptbelagt. Mig veterligen är noskvalster inte farligt, men säkert lite obehagligt för hunden och dessutom så smittar det till andra hundar.

• längtarefterbarn

Noskvalster är inget farligt och du kan aldrig vara säker på att det verkligen var noskvalster förrän du sövt hunden och gjort en spolning. Detta gör inte veterinärerna här omkring iallafall, för stort ingrepp för nåt som inte ens är farligt. Du akn som nån sagt få interceptor utskrivet men det är inte säkert att det hjälper. Själva valde vi att inte behandla vår hund, på vet. inrådan, och hans symptom är borta ändå.

Svar på tråden nos kvalster??