• Mire

Märker kroppen av ett Missed Abortion?

Har läst i många inlägg där man fått MA (missed abortion).
    Om man upptäcker i vecka 12 att man har ett MA och man ser att fostret hade dött redan i vecka 8. Fortsätter då kroppen att tro att man är gravid efter v 8, fortsätter gravsymtomen som vanligt eller försvinner dom?

Kan man själv ana att fostret/embryot är dött?

Jag är i vecka 5 och oroar mig konstant över att få missfall. Det var inte så lätt att få till detta lilla pyre, då vi fick ta hjälp med hormonstimulering.

Snälla, är det nån som kan lugna min själ en aning?

• Svar på tråden Märker kroppen av ett Missed Abortion?
  • Nightwish

Jag vet endel som fått MA och deras symtom har var som vanligt, därför har de inte anat nånting förrän tex på rutin UL osv. Men endel märker ju att symtomen plötsligt försvinner, men bara för att de försvinner behöver der absolut inte vara MA heller. Så olika det där. Det är säkert jättefint med eran lilla ska du se.

• Mire

Ja man blir så orolig. Jag hade mer gravsymtom innan gravtestet som ont i magen, smakade konstigt i munnen, ömma bröst. Men nu så känner jag väl mest av de ömmande brösten och att jag är väldigt trött.

• Maggis

Jag fick ett MA, fostret dog i v 7 och jag började blöda i v 13 då det uppdagades. Kände att mina symtom började klinga av i v 12 så det tog ju ett tag innan kroppen ställde om.
    Nu är ju alla graviditeter olika och man känner essutom av det olika starkt under olika perioder, så var det för mig i alla fall.
    Säkert mår den lill* bra där inne.
    Kram.

• Mire

Undrar en sak till:
    idag har jag kännt av två "hugg" i vad jag tror är äggstocken. Det hugger lixom till när jag reste mig upp på vänster sida.

Nån som vet om det är som det ska? guuuuud vad nojjig jag är.

• Piffi

Det är nog omöjligt att veta, tyvärr. När jag fick ma upphörde mina symptom med en gång och jag kände mig väldigt ledsen. Inte orolig.
    Men enligt min gyn kan symptomen lika gärna fortsätta eftersom fostret finns kvar.

Det är normalt att oroa sig!

Hoppas att går bra för dig, det brukar det göra!

Kram

• semlan78

Tänk som så här: det är bra mycket större chans att allt går bra än att det är risk att det inte gör det så tänkte jag, och det lugnade mig i början. Sen tänkte jag också på hur många som med alla medel (säskilt förr i tiden och i u-länder) försöker "få bort fostret" och det går inte utan hjälp. Så du ska se att ditt lilla pyre växer och frodas och att allt går bra

• Nightwish

Det med huggen som du förklarar känenr jag igen-. Jag brukar få så om jag hostar, nyser eller gör nån konstig rörelse, då hugger det till i äggstockarna eller livmoder och kan göra rätt så ont. Hade så under mina 2 idigare graviditeter också. Ska vara helt normalt!

• hubbe

Mitt MA upptäcktes i v13. Fostret dog i ca V7 men min kropp märkte ingenting. Min svärmor var på väg att sy mammabyxor till mig för jag växte så mycket, både här och där...
    Jag kände bara inom mig att ngt inte stämde samma dag som jag skulle på mitt första läkarbesök så innan jag gick ditt satt jag och blå läste om missfall på nätet. Tänk att känsla kunde vara så rätt....
    Sammandragningar i livmodern och äggstockarna är kroppen sätt att anpassa sig till situationen så det är fullt normalt. Så länge du inte har blödningar behöver du nog inte vara orolig.

En väninna till mig blev gravid igen efter MA. Men i V7 fick hon störtblödningar och klump som kom ut så hon åkte in akut mkt pga av den stora mängd blodförlust. Men läkaren sa att allt var normalt!
    -Visst... säkert tänkte hon... Jo, jag ser ett litet hjärta som pickar....
    Förmodligen var det en tvilling som inte klarade sig.

Du skall se att allt går bra. Oroa dig inte i onödan.

• LinaOstberg

Hej!!
    Jag har nyss fått ett MA.
    Jag va igentligen i vecka 12 så jag åkte till Bm och kolla vul .. och då va bara fostret i vecka 7 .. dom sa att man kunde ha räknat lite fel åsså det är vanligt .. efter jag gjorde vul så börja jag blöda i flera dagar.
    Sen en kväll så börja jag få sammandragingar och få jätte ont ..kund einte ens gå ..
    Vi ringde akuten och fick komma in på förlossning .. jag fick precis som en förlossning med sammandragingar och allt jätte ont gjorde det har aldrig känt en sån smärta .
    Fast fostret va dött så hade jag grav symptom kräktes mycke mådde illa va hemskt trött så jag trode ju allt va bra men så va det inte .
    Säkert ingen fara för dig men om du är hemskt orolig ring din BM och säga att du vill göra ett VUL Kram Lina

Svar på tråden Märker kroppen av ett Missed Abortion?