• firiona

Sur kanin...

Hejsan, Har haft min kanin i ca 8 månader nu, hon har varit hur go som helst de här månaderna, men för några veckor sedan märkte jag att hon hade blivit könsmogen (HON försökte jucka mot mig), snacka om att jag blev snopen.. sedan dess har hon varit jätte tjurig mot oss. Är det någon som vet om det här går över. Är det något man kan göra för att få henne på bättre humör?

• Svar på tråden Sur kanin...
  • vics

har du en honkanin som juckar? låter mer som en könsmogen hankanin...har en 2-årig hona som aldrig juckat på nåt( iaf inte så jag sett det, vem vet vad hon gör i mörkret i sin bur )
    annars kan ju kaniner va lite sura..har inget direkt knep el tips..min skrutt brukar sura lite när hon inte vill gå in i sin bur efter att varit ute o "lössprungit" annars är hon rätt nöjd.( ja enligt mej iaf...)

• firiona

Hej vics, tack för svaret :) Tro mig jag är lika förvånad som du... trodde inte en honkanin juckade. Var för slags kanin har du? Jag har en blandning mellan hermelin och lejonhuvad, har hört att de kan ha lite mer temprament än dvärgvädurs kaniner.. vet inte om detta stämmer.

• Vargtass

Jag hade en lejonkanin. Den blev aggressiv när den blev könsmogen. Man kunde inte ta ner handen i buren för då for den fram och skulle bitas... Det finns vissa kaniner som blir ilskna, jag pratade med en veterinär om det hela och hon menade att de hade det i sig och att det inte hade med yttre omständigheter att göra. Hoppas det går bättre för er!!!

• firiona

Hej vargtass, din beskrivning låter exakt som vår kanin.. hehe skrattade lite när jag läste att hon flög på din hand när du stack ner den i buren. Det gör vår kanin med!!! Hoppas det lugnar ner sig lite iaf, hon är väl lite som en bråkig tonåring nu...

• vics

jag har också en löwen blandat med nåt, kanske hermelin? hon har lejonman o är väl harfärgad typ.vilken färg har din kanin?.. Birka är en allmänt söt o rolig kanin ska nog släppa henne på lösdrift nu i sommar då hon gärna rymmer o myser bakom en av bodarna på gården. mera temprament än tex fransk vädur har hon absolut men hon är ingen typisk ettrig sort.ska försöka lägga in bilder igen på min sida när stordatorn m alla korten är fixad o hel igen...sen är hon väldigt kräsen på mat..äter inte var eller vad somhelst. gillar tex inte morot längre men persilja o sallad o lite äpple går bra..sen är ju hö,halm o pellets huvudföda..johannesbröd tycker hon också om o hårt bröd el grissinipinnar..synd din inte var en hane ändå då kunde dom ju få "träffas". har funderat på en kull men nu är hon ju nästan för gammal för första kullen, men det är nog bäst( så man inte har 40 kaniner nästa sommar som springer runt här i skogen )

• vics

hittade ett kort på kaninen! har lagt in den i mitt galleri!

• qaz

låter som en hane.honor enligt mig är överlag tjurigare än hanar.vi har två honoroch två hanar här hemma.honorna vart lugnare efter de fått ungar.

• firiona

Hej vics. Jag kan inte se ditt galleri, va gör jag för fel.. Hade varit jätte kul att se din kanin. Min kanin (fiona) är svart med beige mage... tänk om det är en han...alla verkar ju så förvånade över att hon juckar mot mig.. hehe. Fiona är jätte nyfiken på allt, och ju mer folk det är hemma hos oss desto mer njuter hon. Gör mitt bästa för att hon ska ha det bra här, mest av allt önskar jag att hon kunde få springa fritt ute. Men där vi bor är det ingen möjighet. Men jag ska försöka ta med henne ut på någon äng i sommar så hon kan få springa fritt

• Soffi propp

Det är låter som att hon brunstar eller nått i den stilen.

Jag föder upp både lejon och dvärvädurar och kan inte alls säga att lejon är mera "aggresiva" eller nått i den stilen.
    Har aldrig haft några problem med kaniner som bitts eller flyger på någon.
    Jag själv skulle aldrig kunna ha kvar en sådan kanin, efter som jag inte vill föra in sånt i min avel.

vics: låter som att du har en viltgår kanin.

• Smillelina

Jag har haft honkaniner som juckat, det kanske är ngt slags dominansbeteende som typ hundar kan hålla på med, eller att de är stressade eller upphetsade över ngt? *vilda spekulationer*

• firiona

Hejsan. Va skönt att höra att de inte är mer aggresiva, de var bara som jag har hört, men jag hoppas att hennes tjurighet försvinner med brunsten... :) För hon är väldigt go och rolig annars. Men det är ju klart att man undrar om något är fel, man vill ju hennes bästa!

• vics

la in en bild vid inläggen, på Birka men det ska nog gå att se en större bild nu i mitt galleri mkt nytt att fylla i på "nya" fl!

Jaa viltgrå är hon

• firiona

Sicken tur att det inte bara är min kanin som är konstig och juckar... haha. Tack smillelina :) Dina spekulationer låter rimmliga!

• firiona

Åhh så söt hon var, ska se om jag lite längre fram kan lägga in bilder på fiona.

• enele

Jag har en kaninhona som är 2 år (blandras: lejonhuvad kanin/dvärgvädur). Hon attackerar händer som sträcks in i buren och är allmänt tjurig, men när hon är ute ur buren så är hon världens snällaste.

Jag har hört att hanarna är lugnare och trevligare. Min erfarenhet är att det stämmer, men det beror nog på individen och på rasen också.

• firiona

Hejsan enele, din beskrivning låter exakt som min kanin, utanför buren är hon världens snällaste, men jag antar att hon känner att buren är hennes revir, och det ska hon skydda!

• firiona

nu finns det bilder på henne i galleriet

• Soffi propp

hur kaninen beter sig har inte något med rasen att göra utan kaninen som individ.
    Honor brunstar ca 17-20 dagar i månaden, så en sak du kan testa är ju att belöna henne när hon är snäll med en liten bit morot eller något annat hon tycker om.
    Hanar är ofta lugnare oberoende av ras enligt min uppfattning men även dom kan bli sura och naffsiga när dom kommer in i könsmogen ålder och vill skydda sin bur, oftast är dom inte alls så när dom är utanför sin bur.

firiona: hon ser ut som ett lejon men pga att hon har så långa öron så är det mycket troligt att det är dvärgvädur i henne.
    Hon har ju inte heller direkt någon man runt huvudet.
    Men himmla söt var hon.

• enele

Nu har jag också lagt in bild på min kanin i mitt fotogalleri. Sen har jag lagt in en bild på kaninbebisarna som jag tagit hand om från de var 6 v. (är nu 9v) p.g.a. att de vansköttes där de bodde... Hur söta som helst!

Svar på tråden Sur kanin...