• Sleepyhead

Var hittar jag vad namnet Teo betyder??

Teo's mamma
  • Svar på tråden Var hittar jag vad namnet Teo betyder??
  • Prego75

Teo är en kortform av namnet teodor:
    Det finns gott om pensionärer som heter Teodor. Namnet var väldigt vanligt i början av 1900-talet men populariteten började minska redan på 20-talet.
    Bland de yngsta ökar populariteten nu mycket snabbt så Teodor kanske blir ett modenamn även i början av det nya seklet. Teodor är nu ett av de 75 vanligaste tilltalsnamnen bland nyfödda.
    Theodor är den vanligaste stavningen bland de yngsta men i äldre generationer dominerar almanackans Teodor. Namnet är grekiskt och har använts sedan 1400-talet i Sverige. Det är bildat av orden theos, som betyder gud, och doron, som betyder gåva. Teodor står i almanackan till minne av en romersk soldat som blev martyr i Mindre Asien på 300-talet.
    www.svenskanamn.se

• Callisto79

Teo är ett mycket ovanligt namn i de äldre generationerna. Det finns inte ens 100 vuxna män som heter Teo. Bland de yngsta är namnet inte direkt vanligt men det har har ökat väldigt. Under 90-talet blev Teo ett av de 100 vanligaste tilltalsnamnen bland nyfödda.
    Teo är en kortform av Teodor, Teofil och andra liknande namn.

Teodor. Namnet är grekiskt och har använts sedan 1400-talet i Sverige. Det är bildat av orden theos, som betyder gud, och doron, som betyder gåva. Teodor står i almanackan till minne av en romersk soldat som blev martyr i Mindre Asien på 300-talet.

Teofil är ett grekiskt namn som är sammansatt av ord som betyder gud och vän.

Svar på tråden Var hittar jag vad namnet Teo betyder??