Hej Bettyboopan!
Jag ska försöka svara på hur _jag_ upplever det.
Innan vi påbörjade den långa vägen till ett adoptivbarn tyckte jag att det finns ju så många barn som behöver föräldrar, och vi vill ju ha ett barn, fasen, vi har ju nästan rätt till ett barn! Detta är dessutom den uppfattning som jag tror att majoriteten av de som inte är så insatta i adoption har, baserat på vad folk i vår närhet säger och inte minst på vad som skrivs i diverse trådar här på FL.
Dock, ju mer insatt jag har blivit i detta med adoption desto mer förstår man vad begreppet "för barnets bästa" verkligen betyder, på ett intellektuellt plan. Min uppfattning idag är att vi inte har _rätt_ till någonting utan att allt verkligen måste utgå från barnen. Och att det definitivt inte handlar om att göra en "god gärning".
Baserat på detta måste jag säga att alla mina farhågor om att utredningen skulle vara tuff har kommit på skam. Med tanke på att slutresultatet (förhoppningsvis) blir att man får ett barn tycker jag att hela utredningen har varit nästan löjligt lätt att gå igenom. Man behöver inte vara perfekt på något sätt, vad som krävs är att man har stabilitet i sitt förhållande, välskött ekonomi, ingen kriminell bakgrund och helst inte psykiska problem. Plus i kanten ges om man har ett fungerande nätverk av människor i sin närhet. Dessutom ska man genomgå en utbildning och utredas, vilket innebär ett antal samtalsträffar som på inget sätt är speciellt jobbiga eller kränkande. Med tanke på att man får ett barn som man annars inte skulle ha fått tycker jag att detta är väldigt låga krav, jag hade varit beredd att gå igenom mycket mer utredningar och "tester" för att få mitt lilla underverk.
Många säger att det är så "hemskt" att vi ska tvingas gå igenom detta när "vem som helst ju kan skaffa barn biologiskt", men att adoptera är inte samma sak som att skaffa barn biologiskt.
Nu kommer jag säkert bli lynchad av de andra "adoptanterna" men så här upplevde jag det.