• firiona

Någon som har varit i Fig tree bay??

Hejsan.
    Vi ska åka till Fig tree bay (Cypern) i Augusti. Är det någon som har varit där som kan rekommendera något, typ sevärdigheter, resturanger, stränder mm. Ser fint ut i resekatalogen... hoppas vi inte blir besvikna!

• Svar på tråden Någon som har varit i Fig tree bay??
  • The Man

Jag var där 1989 så det har säkert ändrats en hel del sedan dess. Vad som knappast har ändrat sig är det faktum att Fig Tree Bay påstås ha Cyperns bästa vatten/badstränder och det tror jag faktsikt. När jag var där var det folk som tog taxi från Ayia Napa til FTB varje dag bara för att bada!

• lastchristmas

Skönt med sol och värme! Hoppas jag inte gör dig besviken men vi var inte så nöjda med Fig Tree Bay som egentligen är en turisthåla fullt med barer som visar Vänner på storbilds-tv, Pizza Hut och engelska pubar med karaoke. Stranden var fin men fullpackad och kom man senare än 10-tiden fick man snällt ligga utan parasoll (vilket inte gick eftersom hettan blev för stark).

Vi gjorde inga utflykter men det finns säkert en hel del att se. Kanske kan man hitta en lite mer avlägsen strand och en mysig taverna nånstans.

• Fijjaaa

Åh, jag har bara positivt att säga om Fig Tree Bay.
    Bodde på Fritidsresor´s Naussica Beach och hade ca 10 meter till stranden och havet som var kanon! Eftersom att stranden är rätt stor så märkte då inte jag av att det var trångt och mycket folk. Och då var vi ändå där i juli.
    Självklart var det ju lite barer och butiker där, men det ligger ändå lite "avsides" från hotellen. Och barer och butiker kan man väl inte komma ifrån om man åker charter nuförtiden ? :)
    Ni måste prova en kina restaurang som finns där, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men jag lovar att om ni frågar någon efter en kinarestaurang så kommer ni garanterat att bli skickade dit :)
    Restaurangen ägs av en svensk/cypriotisk familj som anställer svenska tjejer som servitriser .. dom har kanonmat och jättebra service! :)
    Annars kan jag rekomendera att hyra en bil och åka runt på ön och titta. Vi hittade en massa fina stränder och mysiga restauranger i olika "byar" :)

• firiona

Hejsan fijjaaa. Åhh vad kul att höra, vi ska också bo på naussica beach, om du kommer på nått mer så skriv gärna, alltid bra med tips =) Gjorde ni några utflykter med fritidsresor när ni var där? (typ båtutflykter)?

• Fijjaaa

Nausicca Beach är jättefint och ligger på ett perfekt ställe, med en trappa ner till havet :)
    Vi har turen att ha en bekant som bor på Cypern så vi hyrde en bil och åkte runt med honom över nästa hela ön ... så vi åkte aldrig på någon utflykt med FR.
    Men vi var på en båttur ut till Cave Greco (tror jag det heter). Jättehäftigt ställe med en massa grottor. Det var en upplevelse :)
    Sen var vi till en vattenpark som ligger i Ayia Napa, också att rekomendera ifall man vill ha en dag med bad och lek :)
    Hoppas ni får otroligt kul och underbart väder! :)

• Angelicious

Har varit där fem gånger så lovar att ni inte blir besvikna.. Det är superfint där!!! Vill självklart åka dit snart igen.. Ett tips är att ta en taxi in till Agia Napia en kväll.. där finns mycket affärer och restauranger.. Trevlig semester!!!

• fenixen

Ät inte på Pizza Hut, det var jättedyrt!
    Var där för ca 5 år sedan. En vecka i FTB och en vecka i Ayia Napa.

• firiona

någon mer som har tips?

• aretha

Jag var där för några år sedan. Det jag kan rekommendera är att hyra en cykel eller moppe och åka runt lite, det finns massor av fina stränder runt omkring som inte är så "turistiga". Vi var på olika stränder varje dag.

• firiona

tack för tipset! Skriv gärna mer tips om ni kommer på nått!

• babylover

Åker du till Fig Tree Bay med barn ska du inte missa att äta på Flintstones i Protaras. Fred Flinta står och välkomnar och busar med barnen och det finns en flintabil att sitta i och lekrum samt film.
    Finns gått om goda och billiga serveringar och barer.

• Ugly

Jag var i Fig Tree bay i maj 1999, då var det lugnt och skönt men jag antar att det är lite mer ös i augusti.

Vi drog upp i bergen och gick in i svala kyrkor, jättehärligt. Rekommenderas starkt om det blir för varmt vid kusten. Det var även nyckelpige-parningssäsong då så vi var alltid helt täckta med nyckelpigor (!). Skumt.

Tog även en tur till gränsen till Turkiska delen och spanade in i den övergivna staden Famagusta. Kanske inte så ballt för små barn, men riktigt konstigt/läskigt/intressant för vuxna.

• firiona

tack, för tipset! någon annan som känner till fig tree bay?

• En helt vanlig mamma

Vr dar som yngre, pa nausicca beach och det var underbart vackert.-D kan dock inte hjalpa dig sa mkt mer eftersom jag var ett barn och tyckte att bamseklubben var superkul och att pizzorna var goda, ungefar...

trevlig resa.

• jesslin

Har varir där 4 gånger, senaste gången med barn förra året.
    Diva restaurangen ska ni absolut besöka.
    Du kan messa i min gb om du vill veta mer.

Svar på tråden Någon som har varit i Fig tree bay??