• gimarho

Kejsarsnitt nummer 2?

Hej!
    Jag har en dotter på snart 4 och nu är jag gravid igen
    Den gången blev det akut kejsarsnitt och nu funderar jag på hur det ska bli den här gången...
    Ni som fått ta kejsarsnitt och fått barn efter det, hur har ni resonerat? Försökte ni först föda vaginalt eller fick ni inplanerat kejsarsnitt med barnet efter? Fick ni välja?

Intressant att höra vilka erfarenheter ni har!
    Kram

• Svar på tråden Kejsarsnitt nummer 2?
  • AnneSophie

Jag är akutsnittad i vecla 35 med första barnet pga omständigheter som jag inte kunde råda över.
    Planerades hela tiden att föda vaginalt med andra barnet vilket kändes helt ok. Förlossningen inleddes som en vanlig normal vaginal förlossning och avslutades ett par timmar senare med katastrofsnitt.

Tror att man helt vill att kvinnan föder vaginalt alltid OM det inte är så att det finns fysiska hinder.
    Om jag nu, efterklok som man är, hade vetat om hur det skulle bli...så hade jag nog hellre valt planerat snitt för barn nummer två.

Blir det en trea så blir det ju planerat snitt oavsett.

• Arctura

Första graviditeten slutade med ett akut snitt, efter en 48 timmars försök till en vaginal förlossning.. nu med andra barnet ville jag så gärna föda vaginalt, då jag blev "snuvad på konfekten" vid första, men tyvärr gick det inte denna gång heller, utan det blev ett snitt denna gång med!! Trisst tycker jag...

• familyfour

Första killen föddes med snitt efter att jag först försökts sättas igång under sex dygn...Hade havandeskapsförgiftning. Så han plockades ut 2 veckor före utsatt datum.
    Ville hemskt gärna föda vaginalt med andra barnet...Men vägrade att bli igångsatt under så många dygn...Det var inte kul. Det satte sina spår. När jag blev gravid och kom för inskrivning med andra barnet så brast det...Satt hos barnmorskan och bölade och snyftade och fick ur mig allt som var obearbetat sedan första förlossningen. Fick gå på samtal med en spec.barnmorska några gånger under 2:a grav. Pratade igenom hur jag verkligen ville ha det.
    Bestämde att om det blir havandeskapsförgiftning med andra barnet också så skulle de pröva sätta igång mig, men inte hur många dygn som helst...
    Det blev så...I gångsättningsförsök, men bara tre dygn och inte sex som förra gången, vattnet gick men jag öppnades inte...Så det blev snitt även denna gång...
    Hade gärna velat föda "normalt", men jag funkar inte så, tydligen...
    Och nu har jag accepterat att man är en bra mamma fastän man inte fött vaginalt.
    Det sitter ju inte i hur ungen kommer ut, utan i hur man tar hand om sina barn.
    Skulle jag mot förmodan sätta mig i sitsen att bli gravid igen så blir det planerat snitt, för livmodern kan spricka under värkarbete när man är snittad två gånger.

• Arctura

Familyfour--> Får man inte föda vaginalt, ifall man gjort två snitt alltså?

• gimarho

Min förlossning började också som en "vanlig" vaginal förlossning med efter 20 timmars värkarbete hade jag inte öppnat mig något!!
    Efter alla pinvärkar mådde inte min dotter så bra så det blev ett akut kejsarsnitt. Funderingarna inför den här gången blir ju lite om man ska öppna sig den här gången... Vad jag förstår vet man ju inte varför det blir så..?

Familyfour: Visst är man en bra mamma ändå! Det är som sagt hur man tar hand om sitt barn som har betydelse! Kram till dig.

• gimarho

Arctura: Jag har också hört att man bara får två försök på sig. Efter två snitt blir det snitt efter det.

• AnneSophie

Arctura;

I de flesta Landstingen så får man inte föda vaginalt efter två snitt nej. Riskerna för mamma och barn är för stora.
    Det finns ett par sjukhus i Sverige där man får men, jag hade personligen aldrig någonsin riskerat det. Men så är jag ju färgad av mina upplevelser med Emmy.

• Åsa31

Stämmer! Jag har två snitt bakom mig och väntar nu nr.3. Jag får inte föda vaginalt i mitt landsting...I mitt fall skulle jag nog inte ens få det om jag tjatade..Har en förtunnad livmodervägg (man såg det när man la snitt nr.2) och den skulle kunna brista vid kraftiga sammmadragningar..

Mitt första snitt var ett akut efter misslyckad igångsättning (30 timmar)..Jag och nr.1 blev båda sjuka i hög feber och hans hjärtljud gick ner...
    När jag väntade nr.2 fick vi tala med läkare om hur vi vill ha det..Risken, var i mitt fall, att jag inte heller denna gång skulle ha några egna värkar..Man sa 60-70% risk att det på ett eller annat vis skulle sluta i snitt..Vi fick själva bestämma om vi skulle ha ett planerat snitt eller vänta och se om förlossningen skulle starta av sig själv och därefter ta beslut varefter förlossningen fortskred normalt eller ej...Vi ville inte ha denna stress som första förlossningen innebar..Vi valde snitt...Och det blev lite tidigare pga av preeklamsi...

• Arctura

Jaha där ser man! Informerar de inte om sånt (som typ rutin)efter 2 snitt då? Jag har då aldrig hört nått om det... vad trist, jag som så gärna skulle vilja föda vaginalt ifall jag skulle bli gravid igen

hmm vet bara att läkaren som gjorde mitt andra snitt var förvånad va fina och lite ärr vävnad jag hade efter första snittet... nått annat sa hon inte!

• saxenklipper

vad läskigt!!! jag fick ett akutsnitt för att min son inte mådde bra i magen när det var dags för förlossning... tänker skaffa fler barn from igenom och vill inte att det ska hända igen... nu vet jag inte om jag vågar när jag läser att ni som gjort snitt första gången även fick det andra.... finns det nån som har fött normalt efter ett snitt??

• Åsa31

Arctura
    Min läkare var myckat noga med att påpeka att om vi valde snitt på nr.2 så skulle jag inte få föda vagnalt. Dessutom så om man vill ha väldigt många barn så är vaginala förlossningar att rekommenadera. Hon var väldigt noga med att påpeka detta för oss. Efter snitt nr.2 blev jag informerad om att min livmodervägg är förtunnad, men i mitt fall så skulle den hålla för en graviditet till iallafall...

Saxenklipper
    Det är så olika...Vet många som haft fina vaginala förlossningar efter ett akut snitt....Det beror ju på varför man blev snittad..

• Starkast

Hej!
    Jag vart akutsnittad första gången. Tyckte läkaren tog min förlossning ifrån mig. Nästa gång det var dags ville jag helst föda vag. men läkaren tyckte annorlunda, så det vart ett planerat kejsarsnitt. Men smärtsamma följder jag får dras med resten av livet.

• Åsa31

Jenny F

Va tråkigt för dig!
    Själv upplevde jag akutsnittet som kaosartat och overkligt, men det planerade snittet var en fin upplevelse för oss..Jag har läkt bra och mått väl ganska snart efter snitten..
    Vad gick fel?

• AnneSophie

Jenny;

Huj det där lät ju inte bra. Har du fått gå på efterbesök och reda ut det där med ansvarig läkare?

Arctura;

Ja, på mitt sjukhus i Nyköping så informerar dom om det på BB (om man nu inte visste det innan). Dom var noga med att påpeka för mig att jag aldrig får ha värkarbete igen och därför måste snittas i god tid med en ev trea. Jag blev mest lättad och sa "Tack - det låter jättebra!".

• Arctura

Vad jag blir besviken Jag vill ju föda vaginalt ju!! Och ingen har ens nämt detta för mig!!! iofs så har jag inte valt att bli snittad någon av gångerna, utan det har blivit ett akut och ett halvplanerat, då igångsättning inte funkar för mig... så det är ju inte ett eget val som ställt till detta!

men jag som hade hoppasts på en vanlig förlossning också... blä vad tråkigt!!

• mimmsan

Jag är snittad 3 ggr 2 oplanerat och ett planerat.
    Första snittet blev efter värkar i 35 timmar & 8 timmars krystvärkar och pågen visade sig ligga i vidöppningsbjudning med ansiktet uppåt.
    Fick en påg på 4275g.

Andra snittet så tog min BM och förlossningsläkare förgivet att jag ville ha ett planerat snitt pga den långdragna förlossningen med första, men jag villle verkligen prova vaginalt då jag var så nära första gången och blev snuvad på mållinjen.
     Gick över tiden med 14 dagar och åkte in för viktuppskattning och blev tippad till att bebisen skulle väga 5,4 kg, de vågade då inte sätta igång mig ( vilket jag ville, ville verkligen föda vaginalt för jag var så nära med min första förlossning), pga att de var rädda för att mitt ärr i livmodern inte skulle klara av trycket det blir under en vaginal förlossning då barnet var så stort.
    B´lev snittad och fick en påg på 4825g.

Sista snittet var planerat , jag fick prova att bli igångsatt men vågade inte då det inte var mer än 13 månader mellan nr 2 & 3.

Vågade inte prova så nära inpå mitt sista snitt, utan valde då planerat snitt.
    Det är jag jätte glad för att jag valde då det blev en jätte fin upplevelse och helt annorlunda från mina ´två tidigare snitt.

Jag troro inte att de blir problem om du vill ha snitt, stå på dig om det är det du vill.
    Men själv hade jah provat vaginalt först.

Svar på tråden Kejsarsnitt nummer 2?