• Smulan 79

Hjälp, vad kan jag ställt till med ?

Har precis upptäckt att jag använt en produkt med antiinflammatoriska egenskaper. INTE bra! Man ska ju inte använda typ Zon och liknande. Dom innehåller ju diklofenak (åtminstone en av dom) som "ämne" i "min" produkt är det salicylsyra som verksamt ämne "Hur farligt" är det?? Är inte det liknande som i magnecyl tex, är dom också "förbjudna" Oj oj Orolig :-0 Ska till BM imorrn. ska fråga då,

Men snälla hjälp, om ngn vet..

/Smulan i v9

• Svar på tråden Hjälp, vad kan jag ställt till med ?
  • Ekorrfamiljen

Anledningen till att undvika ASA (acetylsalisylsyra) är ju att det tunnar ut blodet och ökar risken för blödningar. Gäller framförallt för dem som lätt drabbas av magsår att undvika sådana preparat. Naturligtvis är det inte heller särskilt bra då man är gravid. Om du använt det för utvärtes bruk vid några få tillfällen skulle jag inte tro att det är någon fara (men det är min lekmannauppfattning) så prata med din bm för att veta säkert.

Hoppas att det inte är nån fara! Kram!

//Ekorren - mamma till Tin, Troll och lille Vendel i magen.
  • Linda F

Prata med din BM om du är orolig. Men nu när du vet att det är acetylsalicylsyra i det så bör du inte använda det mer. Tror inte att du är i någon större fara, men det kan ju vara bra att berätta.

/Linda

• NeaVida

Smulan:
    Självklart handlar det om dosen, men jag åt (med flit) en liten dos acetsylsalicylsyra (magnecyl) under de första 12 veckorna av min graviditet, då det finns studier som visat att en liten dos (75 mg/dygn) kan minska risken för vissa typer av missfall.
    Hur mycket har du använt, och var? Jag tror inte att det är någon fara alls! Självklart ska du inte fortsätta behandla dig utan att konsultera med en läkare, men det borde inte vara någon fara!

Nyfiken som jag är - vad är det för preparat som du har behandlat dig med?

• estevezz

Är du riktigt orolig så ring apoteket - de borde veta..

• stellali

Jag tror inte att det är ngn fara om du använt Zon enstaka ggr utvärtes. Tror inte att BM kommer säger ngt annorlunda. Det är nog inte studerat särskilt mkt kring graviditet och användning av Zon, så det är därför man inte rekommenderar att man använder det. Man har säkert inte kunnat se ngt farligt heller, då skulle det stå i Fass tex.

• Smulan 79

Det innehåller ju salisylsyra, inte acetylsalisylsyra.. vad är skillnaden?

• Linda F

Salicylsyra används utvärtes mot värk, klåda osv. Det är inte så snällt mot magen och ska därför inte förtäras.
    Acetylsalicyra är skonsammare mot magen och används i värktabletter.

/Linda

• Smulan 79

Det är INTE Zon jag använt. Utan ett liniment som heter Linnex.
    SUPERBRA! men , det innhåller salicylsyra. Och det verkar kanske inte så bra. Men det är alltså inte samma ämne som i ZON, orudis siduro och voltaren gel tex.

Jag går in på ditt spår NeaVida..

Det är som ett deo-stick, och jag har tagit fyra "ränder" runt ryggraden, i snitt 1-2 ggr/vecka. Så, det blir inte såå väldans mycket. Men det är otroligt effektivt, vilket oroar lite extra..

• Smulan 79

Hur som helst, ska höra med BM imorgon.

• Smulan 79

TACK förresten för alla snabba svar!

Ni är värda dagens ros allihop

• NeaVida

ASA blir salicylsyra i kroppen, dvs samma "verksamma ämne". Har kollat på nätet nu, på linnex, och inte hittat hur mycket det är per "drag" men det kan inte vara mycket, för då skulle det inte kunna säljas, eftersom man då skulle kunna överdosera det mycket enkelt. Är fullständigt övertygad om att salicylsyran i sticket inte har påverkat din graviditet (negativt). Den effekt man är orolig för med ASA är den ökade blödningsrisken, dvs att de vita blodplättarna inte klumpar ihop sig om man får en blödning, tex. i moderkakan. Men i liten dos är teorierna de motsatta, att ASA/SA gör att man undviker proppar i moderkakan. Självklart ska man inte självbehandla sig utan att konsultera med läkare, men det gäller ju alla läkemedel (även naturläkemedel), framförallt när man är gravid. (så har jag sagt det oxå... så att ingen tror att jag rekommederar ASA...)

• NeaVida

Hm... har nu hittat att du inte bör använda Linnex under graviditet, då det innehåller kamfer-extrakt. Samma sak gäller dock här, anser jag - ingen fara för att dosen är så liten, men undvik i framtiden.

• Smulan 79

Hmm, hittade en norsk sida där det stog att det inte ska användas av gravida och ammande.. men det verkar ju inte vara en katastrof iaf.. Får lägga stiftet i byrålådan ..

• Lianas mamma

Angående gravida och acetylsalicylsyra har jag idagarna fått reda å ganska stora problem. (föreläsning)
    Om man vill bli gravid ska men ej äta det då blödningsrisken och missfall ökar. Fostret kan kvävas genom att medelt gör att kanalen som ska stängas vid födseln stängs i magen och bebisen börjar "andas"- kvävs. det sista är att det hämmar sammandragningarna vid förlossning. Undervik acetylsalicylsyra! Använd paracetamol istället!

Salicylsyra via tablett kan det finnas risk för att fostret påverkas mycket mer än så vet inte jag. En salva är dock ej samma då det ej passerar levern, utan har en direkt verkan. Tror inte att det är någon fara.

Var tvungen att skriva av mig detta kännde jag!

• Smulan 79

Jag hittade bara receptbelagda mediciner med salicylsyra i fass. Å de borde (väl??) ha en högre halt av salicylsyra än ett liniment stift som går att köpa lite varstans.. Om nu det är till ngn tröst.. Men ska såklart inte använda det mer.. Tänk att man inte tänker längre än dit näsan räcker..

• Smulan 79

INGREDIENSER
    Linnex inneholder virkestoffene salicylat, chili-pepper (Capsicum annum), kamfer og mentol. Salicylat er klassifisert som analgetika, antipyretika og anti-inflammatorisk. Salicylat virker lindrende ved svake og moderate muskel og leddplager. Chili-pepper, kamfer og mentol virker lokalt i huden og gir lindring og økt blodtilførsel.

Linnex bør ikke brukes av gravide og ammende.

• Smulan 79

Tittade på burken när jag kom hem.. Det stog INGENTING på den ang gravida och ammande! Massa annat var och hur man inte skulle använda det.
    Konstigt. Är det farligt i Norge, borde det ju vara farligt i sverige också..

• linhen

Jag råkade också göra det förra grav. Det gick bra ändå! Låt bli i fortsättningen så är det ingen fara!

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp, vad kan jag ställt till med ?