• lynnie

Utslag av solen?

Jag undrar lite över en sak.
    På senare år så har inte jag kunnat vara i solen, särskilt på våren och när solen är riktigt stark. Det börjar klia som F*n där jag fått sol på mig, vad kan det vara?
    Jag har Alltid kunnat vara i solen utan problem då jag har lite lite mörkar e hud än vanligt och har aldrig varit någon soldyrkare och solat speciellt mycket i mitt liv ej heller på solarium mer än kanske sammanlagt 15 ggr.
    Är det nån som har känt nått liknande? är det nått man kan göra nått åt?

• Svar på tråden Utslag av solen?
  • desire

jag lider starkt av solen får eksem över hela kroppen om jag inte passar mig, började bara sådär en varm sommar dag när jag var 12 år

• Danbala

Allergiker?

Hur gammal är du? (Det uppstår ofta, tror jag, iaf i min bekantskapskrets, i sena tonåren/tidiga tjugo-åren.

Det finns åtminstone en solkräm för just allergiker, den fungerade bra för mig förra året. Men då var det inte så soligt heller...

• snusfia

så är det för mig oxå
    hade inga problem som yngre utan det har blivit värre.
    vår och stark sol, då får jag små plitor på händerna och armarna som kliar och kliar.
    det är soleksem och man kan köpa nån salva på apoteket. den innehåller kortison.

photoshop tips och länkar: beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Den där Linn

Jag lider också av soleksem, jättejobbigt eftersom jag älskar att vara i solen
    Får, som tur är, inget i ansiktet utan mer på underarmarna, ovansidan av händerna, knäveck och mage!

Har haft det så länge jag kan minnas...tror jag

• desire

jag har en salva som heter elocon, klarar mig inte utan den o sen tabletter som gör att det inte kliar så farligt, de heter zyrlex. Båda är på recept.

• Danbala

Nu har jag lyckats masa mig ut i badrummet. Krämen jag har fanns på Apoteket, heter "Sun Allergy Protection Cream-Gel" (solskyddsfaktor 25) och märket är Eucerin. (receptfritt)

Jag blev jättelycklig när jag märkte att det verkligen lindrade mina besvär bra, eftersom vanlig solkräm inte gör ett skit, hur hög faktor den än har!

• lynnie
    Danbala:
    är det typ en vanlig solkräm? Hehe jag e 36 år

Linn84:
    precis dom ställena jag också känner av det på

snusfia:
    ja små plitor som kliar å kliar, men ska man smörja in hela sig med kortison salva då eller? Är det receptfritt?

desire:
    varför fick du dom (tabletter + salva) är det bara pga sol eksem eller är det för något annat också?
  • Danbala

lynnie:

Ja, den är vanlig, men det är som en lotion nästan, inte så tjock som solkräm brukar vara.

• lynnie
    Danbala:
    Oki, tack får prova allt som finns nu
  • lynnie

Snusfia: tack, ska kolla upp den också.. tror t o m jag har i medicin skåpet!  

• Danbala

TS:

Tack själv! Den här tråden påminde mig nämligen om att smörja in ansiktet innan jag ska ut i solen nu. Lätt att glömma det annars, såhär på vårkanten!

• lynnie

Danbala:
    en god gärning för dagenn då!!

Svar på tråden Utslag av solen?