• tomcar1

Fråga ang. Ägglosning !

Hej !
    Känner mig lite dum som kommer med dessa frågor, men hur många dagar efter mensen har man ägglossning ? Ska man räkna antalet dagar efter mensen eller från den dagen mensen började ? En som hoppas kunna bli gravid trots att det ser omöjligt ut !
    Tomcar1

• Svar på tråden Fråga ang. Ägglosning !
  • Jesse

Finns inga dumma frågor

Det är lite olika när äl inträffar, ca 12-14 dagar INNAN mensens första dag. Cykeldag - 12/14 dgr..

Cykel på 28 dagar ca dag 14-15
    Cykel på 29 dagar ca dag 15-16
    Cykel på 31 dagar ca dag 17-18

Jag hade testat med stickor så vet du hur det är för dig.

Lycka till

• vio

Jag vill bara inlägga att det kan se lite olika ut så att ägglossningen inte alltid hamnar mitt i cykeln. Senast jag hade ägglossning var det på dag 17 och mens dag 28...kanske berodde det på pergo?

• Jesse

När jag äter Pergo kommer min äl på dag 17/18 fast då är min cykel längre också, 32 dgr. Utan Pergo har jag 27/28 dagar med äl dag 14/15.

• Blomman8

Har ni testat med äl stickor fast ni har kört med pergotime ?

• Maxie

Det här med ägglossning är inte alldeles enkelt. Som grund kan man utgå från att ägglossningen (förutsatt att man har sådan) kommer ca 14 dagar innan mensen. Cykeln räknas alltid från mensens första dag. Sen kan det gå olika många dagar fram till ägglossning, det har inte så stor betydelse och det är inte heller så att ägglossningen absolut kommer efter halva cykeln. Lutealfasen, tiden mellan äl och mens, kan vara olika lång från person till person. 10-16 dagar är nog det vanligaste men det finns de som har fler och färre också.
    Om du är osäker så kan du antingen använda äl-stickor eller börja tempa. Innan äl är tempen låg, efter äl blir den ungefär en halv grad högre. Men då är det för sent för att bli befruktad men det säger nåt om när äl är. Ta tempen vid ungefär samma tid varje dag. Lycka till!

Svar på tråden Fråga ang. Ägglosning !