• 3 barns mor

Rh Negativ

Fick reda på min blodgrupp idag av BM att den är Rh negativ. Men om jag har förstått rätt så är det inget att oroa sig för när man väntar första barnet. Vet inte vilken bldogrupp min sambo har men om han är negativ så blir barnet också negativ. Och är han positiv så kan barnet bli positivt Eller ? Då ska man ha en spruta i fall man ska ha fler barn i framtiden ?

Vilken blodgrupp är vanligast hos män ?

• Svar på tråden Rh Negativ
  • Venla

Det stämmer att du inte behöver vara orolig när du väntar första barnet- förutsatt att du inte har haft missfall eller gjort abort tidigare.
    Jag vet inte om det finns en speciell blodgrupp som är mer vanlig hos män än kvinnor.

Jag är 0 Rh negativ, i Finland har omkring 4 % av befolkningen den blodgruppen. Den är ovanligast. Min sambo är A Rh positiv. När jag väntade vår pojke så var det inte några problem alls eftersom det var första gången jag var gravid. Dock togs det vid vecka 26 och 36 ett blodprov för säkerhetsskull. De kollade då att jag inte bildade antikroppar mot barnet. När grabben var född togs det direkt prov från navelsträngen för att se vilken blodgrupp han hade. Eftersom han var A Rh negativ så fick jag ingen spruta. Skulle han ha varit Rh positiv skulle jag ha fått en spruta för att förhindra komplikationer om jag blir gravid igen. Då är det främst gulsot som det handlar om.

Om ni inte vet vilken blodgrupp din sambo har så kan det vara bra att kolla det så vet man från början om det är skäl att vara mer observant.

• pellepluttskrutt

Jag är också RH neg. Min första son var positiv så jag fick en spruta direkt efter förlossningen. Nu är jag gravid igen i v.33 och det enda jag har fått gjort är att ta blodprov två gånger extra för att kolla att jag inte bildat antikroppar mot bebisen.

• ia1

Hej hej!
    Jag är med Rh neg och har ingen aning om vad min sambo är. Däremot har jag haft missfall i vecka 8 innan så när jag blev inskriven på BMM så tog de blodprov för att kontrollera antikropparna. Har inte bildat några nu, så vad jag förstår så är det bara regelbunda kontroller och blodprover som behövs just nu. Jag blev döskraj när jag läste om detta och hade jättemånga frågor till min BM när jag väl träffade henne, men nu känner jag mig näst intill helt lugn. Helt lugn blir jag nog inte förrän efter förlossningen *fniss*

• Mamma Lotta

Jag är 0rh negativ har fått spruta efter mina 2 döttrar men inte efter min son inga av mina barn har samma pappa men jag fick veta att det är bara om barnen är positiva man får spruta får man missfall eller gör abort före v 8 s behöver man inte nån spruta heller..förkroppen kan inte ha hunnit bygga upp når försvar mot den sk Rh faktorn..

• Morrizz

Den vanligaste blodgruppen är 0+. Himla bra blodgrupp att ha för dessa personer kan ta emot blod från vilken blodgrupp som helst.
    Själv är jag A-, bara 7% av Sveriges befolkning har den och om jag skulle behöva blod så kan jag bara ta emot blod som är A-.

Lite intressant läsning om blodgrupper:
    www.geblod.nu/general.aspx

• Venla

Morrizz:

Kanske du borde läsa din egen länk en gång till... Du har missförstått en sak...
    Blod med blodgrupp 0 kan ges till alla, en person med blodgrupp 0 kan bara ta emot blod av den blodgruppen.

• Venla

Morrizz: om du behöver blod kan du ta emot blod som är 0!!!

När vår son föddes fick jag tre påsar blod efteråt. Två av påsarna var 0 Rh- men den 3 var A Rh+, jag höll på att dö pga den tabben. Det var en annan som fick blod samtidigt och de gav min ena påse till henne och jag fick en av hennes. För hennes del hände ingenting men på mig måsta de byta allt blod. Fast grabben snart är 8 mån så mår jag ännu skit efter det.

De skyllde på praktikanten, men för mig är det saksamma vem som gjorde fel. Ena riktiga klantarslen var de i vilket fall som helst.

• Morrizz

Venla,
    vad hemskt att behöva genomgå detta! Dom på sjukhusen borde ju sköta det där, och sen att de skyllde på praktikanten var ju hur taffligt som helst.
    Har själv fött 3barn som alla är 0+ och visst är man lite nojig för detta när man själv är A-.

• izabelle32

Jag är också RH O negativ och har fått ta immmuniseringsprover vid båda graviditeterna men har inte bildat antikroppar någon av gångerna, tack å lov!

• Bei Bei

Gtr: Om pappan inte vet sin blodgrupp (vi var i samma sits som du) så kan jag tipsa om att man kan gå & lämna blod & på så sätt får veta sin blodgrupp, gratis + att man gör en god gärning Min sambo var positiv och våran dotter har RH neg. Min sambo lämnar fortfarande blod med jämna mellanrum efter detta.  

♥ Ronja ♥
  • underbara jag

jag är B-. precis som morriz sa så e det en av de ovanligaste liksom A-.

finns ingen blodgrubb som e mer vanlig för kvinnor resp. män.
    vanligast e ju att man e positiv.
    de har bra koll på vad som behöver göras så det e inga problem.
    det kommer gå bra.

• underbara jag

såg nu att bara 2% av sveriges befolkning är B-

• Klaar

jag är också rh-negativ men jag vet inte om jag fick nån spruta efter förlossningen? jag måste fråga min bm! min lillepojk är positiv och han far också. jag är gravid igen efter ett ma i v 12 hoppas det går vägen denna gången! när skulle jag fått den sprutan? precis efter barnet kommit ut eller senare? jag kan ju ha fått den men inte vetat o det för jag va ganska uppe i varv efter förlossningen

• beibikär

Hej! Det är rutin på alla sjukhus att ge immuniseringsspruta åt alla rh-negativa efter förlossning! Så inget att oroa sej för. men om man haft blödningar under graviditet eller fått missfall behöver man en åxå, det kan då vara skäl att påminna!Detta för att inte nästa grav ska bli problem sen.

• Venla

Klaar antagligen har du fått spruta. Man får den när de vet om barnet saknar Rh-faktorn eller inte. Det brukar vara rutin på sjukhusen.

• Bei Bei

Jag fick en spruta i samband med ett misslyckat vändningsförsök. Sen fick jag även en spruta till 1 eller 2 dagar efter förlossningen. (tyckte de kunde stuckit när jag ändå var bedövad) (kejsarsnitt)

♥ Ronja ♥
  • barn i USA

Enligt min BM måste man få sprutan inom 72 timmar efter förslossningen om bebisen är rh-positiv. Jag är själv A rh- negativ så vi får väl se vad bebisen blir.

• lia76

Jag har oxå vart lite smått orolig över detta. Jag är A- och min sambo är O+
    Men eftersom detta är vårat första barn så oroar jag mej itne så mycket efter att ha läst artiklar och sånt.

Fick ett tidigt missfall för några år sedan, men då visste jag inte ens om att jag varit gravid så det skedde väldigt tisigt. Tror inte det har någon negativ effekt mot det barn jag väntar nu. Går in i vecka 20 i helgen och allt ser bra ut enligt UL.

Svar på tråden Rh Negativ