• kickiluri2

hur vanligt med utslag på äl tast men ingen ägglossning

Hej!

Jag har läst här inne på familjeliv att man kan få utslag på ägglossningstest men inte ha ägglossning ändå. Jag testar med clearblue digitaltest och har fått utslag tre månader i sträck.

Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden hur vanligt med utslag på äl tast men ingen ägglossning
  • Nyfiken gul

ja alltså.. ägglossningstesterna visar ju bara att man kommer att få ägglossning... inte att ägget faktiskt SLÄPPER...

så det kan man aldrig veta...

• blimp

Vet inte om detta är en "tröst" eller ännu en anledning till oro. Jag har haft pcos, självklart kopplat med infertilitet å alla andra biverkningar. Du skriver inte om du har det, eller om du fått den diagnosen? Rent hormonellt så har du en konstant hög LH fas, vilket i sin tur olyckligtvis för den som vill ha en faktiskt ÄL. Det innebär att stickorna i praktiken visar att du har ÄL. Folliklarna mognar konstant men istället för att det tillförs homoner som signalerar sprick, så bildas blåsor omkring follikeln. I princip så sitter där då kanske sen tre till fyra månader "mogna" ägg inkappslade. Detta är vad som ser ut som små klasar vid ett ultraljud på pcos patienter. Nu tog jag mig friheten att nästan utgå ifrån att du har pcos, hoppas du missförstår mig rätt! Rent medicinskt så är konstant förhöjd LH direkt kopplat till pcos.
    Om man bortser från den möjligheten så är det kliniskt omöjligt att ha en stegring utan att få sin menstruation inom/efter en ca 12-max 15 dagars period. Varför? Progesteronet stiger för att klara av en graviditet, men efter ca 14 dagar klarar inte gulkroppen att producera mer progest. Därmed sjönker halten radikalt och en menstruation cykel påbörjas. Med den faktan så vet man också att en ÄL sticka kan ge positivt utslag i en graviditet. Då finns det ju den möjligheten också, ta ett graviditets test. Eller sök upp en endokrinolog för att utesluta pcos.
    Hoppas det inte blev för mycket! Kram

• dison

blimp: fast kvinnor både med och utan PCO kan ha flera stegringar av LH i samma cykel. Och äl-testen reagerar på högre halt av LH, oavsett om denna höga nivå kommer att ge ägglossning eller ej.

• kickiluri2

Tack för ditt utförliga svar blimp! Det hjälpte mig väldigt mycket...
    Jag vet ej om jag har PCO eller inte. Men jag är orolig för att det skulle vara problem med ägglossningen eftersom jag har mellanblödningar varje cykel innan mens. Tydligen ska man kunna ha strul med ägglossningen då...

Men om det är som du skriver så kanske det inte behöver vara det!

• Clematis

Hej!

Ville bara tala om att just den frågan som du ställer har jag också fuderat på. En gång frågade jag per telefon när jag pratade med Carl von Linne-kliniken i Uppsala. De är ju experter på sånt här så jag tror inte de har fel. Hon sa att man garanterat har ägglossning om ett ÄL-test ger utslag.

• kickiluri2

tack så mycket! Jag fick just utslag på stickan. Betyder att man kan hoppas ändå... Men det kanske är så att man kan ha en dålig ägglossning fast man får utslag....?

• dison

clematis: så är det verkligen inte tyvärr, jag har haft utslag flera gånger utan att det blivit ägglossning. Och då använder jag CB:s digitala tester som inte går att tolka fel.

• kickiluri2

dison:Fast det står ju på förpackningen att o man har PCO så är inte testen tillförlitliga. Men om man inte har PCO borde ju inte resultatet vara missvisande, eller?

• Kandidaten

Lite nyfiken, ni som säger att ni fått positivt på ÄL-stickan trots utebliven ÄL, hur vet ni att det inte skett en ÄL??? Har nämligen fått samma svar som Clemantis från läkare.

• dison

kickiluri2: även om man inte har PCO kan man har flera LH-stegringar i en cykel, har läst det i en bok skriven av en fertilitetsläkare som där varnar för att ha överdriven tilltro till äl-stickor. En LH-stegring leder inte alltid till ägglossning liksom fertilt sekret inte alltid är ett säkert tecken på förestående ägglossning. Men det är klart att för de flesta fungerar de säkert jättebra. Jag har haft positivt på äl-testen vissa gånger då jag sedan fick ägglossning, vilket jag definitivt vet en gång pga proigesteronvärdet och en annan gång eftersom jag då blev gravid:)

Kandidaten: jag hade då fått positivt på äl-stickan, men sedan gick det många veckor och mensen kom inte och inte var jag gravid heller... Jag har inte mens spontant så ofta, och då är det lättare att veta.

• Jennie med ie

Även om man inte har PCO kan man få LH-stegring utan att få ÄL, även om det är vanligare hos just med kvinnor som har PCO. Kvinnan på kliniken i Uppsala har tyvärr fel... LH-stegringen betyder att kroppen hormonellt förbereder sig på att släppa ifrån sig ett ägg, men det är ingen garanti för att det verkligen sker. Och sker det inte, ja då är det ju för sent för testet har redan gett utslag...

• Luss

Om man har stegring på CB:s test flera dagar i rad(4-5) ska man då oroa sig? Det ska ju inte vara stegring i mer än ca 1 till max 3 dagar normalt sätt. Kan många dagars stegring vara PCO?

Svar på tråden hur vanligt med utslag på äl tast men ingen ägglossning