Vet inte om detta är en "tröst" eller ännu en anledning till oro. Jag har haft pcos, självklart kopplat med infertilitet å alla andra biverkningar. Du skriver inte om du har det, eller om du fått den diagnosen? Rent hormonellt så har du en konstant hög LH fas, vilket i sin tur olyckligtvis för den som vill ha en faktiskt ÄL. Det innebär att stickorna i praktiken visar att du har ÄL. Folliklarna mognar konstant men istället för att det tillförs homoner som signalerar sprick, så bildas blåsor omkring follikeln. I princip så sitter där då kanske sen tre till fyra månader "mogna" ägg inkappslade. Detta är vad som ser ut som små klasar vid ett ultraljud på pcos patienter. Nu tog jag mig friheten att nästan utgå ifrån att du har pcos, hoppas du missförstår mig rätt! Rent medicinskt så är konstant förhöjd LH direkt kopplat till pcos.
Om man bortser från den möjligheten så är det kliniskt omöjligt att ha en stegring utan att få sin menstruation inom/efter en ca 12-max 15 dagars period. Varför? Progesteronet stiger för att klara av en graviditet, men efter ca 14 dagar klarar inte gulkroppen att producera mer progest. Därmed sjönker halten radikalt och en menstruation cykel påbörjas. Med den faktan så vet man också att en ÄL sticka kan ge positivt utslag i en graviditet. Då finns det ju den möjligheten också, ta ett graviditets test. Eller sök upp en endokrinolog för att utesluta pcos.
Hoppas det inte blev för mycket! Kram