• solsken99

Bajsa efter förlossningen?!

Har stora problem att göra nr 2 på toa efter förlossningen. Det känns som att ändtarmen kniper ihop sig och vägrar släppa igenom någonting fast jag är helt avslappnad. Någon som känner likadant eller har några tips?
    Har testat både bulkmedel och mikrolax.

• Svar på tråden Bajsa efter förlossningen?!
  • Monstermamman

Usch vad jobbigt det låter!
    Här på BB vill dom att man ska ha "öppnat magen" innan man far hem därifrån.
    Har inget bra svar men puffar lite åt dej.

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • LillaEllan

Jag hade likadant i några dagar efter min förlossning. Med när det väl gick så har det inte vart några problem efter det=)
    Hoppas det löser sig för dig

• Eikartin

"löser sig för dig" hihi...

jo, det hoppas jag med. Jag hade samma problem och det berodde nog i mitt fall på att jag blev sydd i närheten av öppningen så att säga. Jag tror det kan handla om att man är lite rädd för att ta i. Jag var det i vart fall. För om du ätit lösande medicin så låter det ju inte som konsistensen är ett problem. Ta god tid på dig och slappna av!

• Maggis

Jag hade också det bekymret att jag inte vågade ta i och krysta ordentligt; det kändes ju som om allt skulle trilla ut. Jag höll emot med en binda; alltså mot urinrör och slida och då gick det bättre.

//Maggis
  • Flissi

Jag åt torkad frult & drack vatten i massor! Men usch vad jobbigt det var! Tog faktiskt mer än en vecka innan det gick skapligt :)

• Mamma 80

Jag gjorde som Maggis- hade en binda som jag tryckte mot resten av underlivet. Känes lite lättare då, men visst, det känns ju som att allting ska rasa ur om man råkar ta i. Men det ger med sig efter ett par dagar....

• Uddabus

Ni behöver ju inte ta en binda heller för det går lika bra med vanligt toapapper och hålla emot med... =P

• Lisca

använde mig oxå av ett toapapper som jag tryckte mot underlivet...
    det tog nästan 2 veckor efter förlossningen innan jag kunde bajsa... men var nog mest rädd för att ta i..
    Åt katrinplommon men den enda som fick fart på magen var stackars lilla Tyra- tänkte mig inte riktigt för!
    Fick tillslut ta laxoberaldroppar.

ღ Lotta ღ Tyraღ
  • solsken99

Tack för tipsen. Har använt en fuktad kall tvättlapp att trycka mot resten av underlivet och det känns bättre. Lästa någon annan stans att någon blött upp en binda och fryst in och sedan använt den för att ta ner svullnaden lite - ska testa det.

Några frågor:
    Rokka Jill - Vad är actimel? Något form av laxerande?
    Lisca, Laxoberaldroppar är laxerande antar jag??

Tycker att jag tar i för kung och fosterland, men håller med om att man samtidigt har en rädsla för att göra det. Känns som man ska föda barn igen!!!
    Tycker också att det är svårt att "hitta" musklerna. Vet inte riktigt var jag tar i. Snacka om att man blivit en aning om-möblerad där nere.

Tack alla, skönt att man inte är ensam...

/Solsken99

• Anknys

Usch, jag tyckte att det var hemskt... Kändes som att man var helt trasig där nere! Drog mig för att äta mat eftersom jag visste att det måste ut igen.. Men efter två veckors "tortyr" blev det ordning och reda igen.

Anton är min prins!
  • peakd

Någonting som garanterat hjälper vid behov är frukt&fiber -små kuber (ser ut som buljongtärningar) som man kan köpa på apoteket. Mycket effektiva eller så kan man prova på Laktulos också på apoteket. Jag pruppade typ en golfboll på två veckor efter mitt första barn och det var ingen höjdare. Sen tipsade någon om Laktulos och då behöver man inte vara orolig längre. Även om man inte vet "vad man skall trycka på med" så sätts den reflexen igång helt naturligt ;) med dessa två medel. När jag fick mitt andra barn så testade jag frukt&fiber -samma resultat där vill jag lova.

Lycka till nu och hoppas att det löser sig...

• Maggis

Jo, det är klart man kan använda toapapper.
    Jag tyckte bara att jag fick ett så bra och jämt tryck med en binda som ju är lite "mer". Och eftersom jag blödde massor så blev toapappret genomblodat på en millisekund.

TS:

Det där med att frysa ner en binda testade jag också och det var skönt. Och jag håller med om att det kändes svårt att hitta rätt muskler.
    Hoppas det ger sig snart.

//Maggis
  • Tesan81

vart nåt liknande åt mej me, men efter några dagar släppte de och allt blev som vanligt

Älskar Villemo
  • maribel

Hej, måste ge dig detta bra tips, jag får fortfarande inte "krysta" när jag ska göra "nr2" eftersom jag sprack och blev sydd även i ändtarmen efter förlossningen och det är 4 v sedan. Jag fick recept men det finns även receptfritt att köpa paraffinemulsion. Det är inget laxerande utan man går som vanligt på toaletten men när det är dags så har parrafinet smörjt tarmen och avföringen "glider ut" utan att krysta det minsta. Testa det, 30 ml 1-2 ggr/dag.

• Shagwellster

Ät mkt fibrer och drick mycket vatten så att magen kommer igång igen, kanske är det inte jätteskönt att bajsa första gången efter förlossningen men det lossnar och går sén av bara farten *flin*

kram

• solsken99

Maribel, tack för tipset. "Löser det sig" inte så ska jag testa det.

Är nu lite mer hoppfull efter att varit en gång på toaletten. Första gången på en vecka. Inte var det mycket, men jag väntar på fortsättningen...

Tack för tipsen!

• Amorella

Jag tipsar också om Laktulos. Jag fick också en sfinkter och jag tog Laktulos i typ 3 månader. Vågade inte vara utan det. Men det gick hur bra som helst när jag slutade med det. Och Mikrolax var jag alltid tvungen att ha hemma, men använde knappt någon gång. Jag var livrädd för att allt skulle spricka upp, men jag antar att det är helt osannolikt att det sker.

Svar på tråden Bajsa efter förlossningen?!