• Stich

    Sperma resultat??

    Hallojsan!!

    Har idag fått´tillbaka provsvaret på sperman..
    Vi visste innan att de var få och inte var så rörliga..
    men jag förstår inte riktigt vad allt betyder.. så jag tänkte om någon visste vad alla förkortningar är..

    tex..
    totalt prog milj?
    Motalitet % prog rörliga?
    konc totalt milj/ml?
    konc prog milj/ml

    hoppas att någon förstår.. vart kanske lite luddigt..

  • Svar på tråden Sperma resultat??
  • brilleslangen

    Hej
    Det du skrev handlar bara om hur många, hur rörliga, döda och användbara de är.
    Lycka till.........

  • Anne69

    Precis som brilleslangen skriver så handlar det om antalet och andelen rörliga spermier. De rörliga brukar man dela in i snabba och långsamma spermier och andelen snabba är ett mått på chansen för spermien att ta sig fram till ett ägg.

    Flera kliniker anser att det bör finnas minst 3 miljoner snabbt rörliga spermier för att insemination ska ha god chans att lyckas. Annars blir det oftast IVF. Vid "vanlig" IVF tillförs ca 100 000 snabba spermier per ägg och om det då inte finns så att det räcker gör man ICSI. Då behövs bara en spermie per ägg.

  • GrönDrake

    Anne69: 3 miljoner snabba för insemination? Vi har 0 snabba och ska prova det.. Hmm... Vad olika läkarna tycker! *Förvirrad*

  • bm30

    hejsan!  jag har fråga för någon som vet? jag  oroa mig!. mitt sperma är rörligt bara 10 %  och jag vilja veta kan man ha barn med hjälp av ICSI ,  är det någon som har varit med?

  • JOHA80

    bm30: Jag och min sambo kör ivf med icsi eftersom han har nedsatt antal och nedsatt antal rörliga spermier. förra gången fick vi ett jättebra embryo, som dessvärre inte tog sig. Enligt vår klinik så har inte vi sämre chanser med icsi än vad de som gör ivf har. Lycka till!

Svar på tråden Sperma resultat??