HALLÅ är det farligt att äta gammal medicin?
Jag var och hämtade ut Tavegyl på apoteket igår, mot pollenallergi. Jag tog en tablett igår och en nyss...och sedan ser jag att medicinen gick ut på datumet 09/2005...
Är det farligt eller?
Jag var och hämtade ut Tavegyl på apoteket igår, mot pollenallergi. Jag tog en tablett igår och en nyss...och sedan ser jag att medicinen gick ut på datumet 09/2005...
Är det farligt eller?
Nej. Däremot kanske den inte verkar.
Den verkar kanske inte lika bra eller så är den helt ok. Fast de flesta mediciner håller ju så länge att några månader hit eller dit spelar knappast någon roll.
Aha tack okej då kan jag känna mig lugnare Ska gå tillbaka och byta paketet imorgon!
Ja det är väl snarare det att apoteket ska ha sig en tankeställare för att de har gammal medicin i hyllorna...viss medicin kan få ändrad effekt också så det är inte säkert den blir verkningslös!! (Det gäller knappast allergimedicin dock)
innana: Det visste jag inte. Kan du ge exempel på mediciner som får ändrad effekt?
Viss smärtstillande medicin kan ge belastning på levern i högre grad, och blodtrycksmedicin kan påverka hjärtat felaktigt tex.
Allt enligt läkemedelsutbildningen förra veckan på jobbet
när sonen fick pulmicort eller den andra (den med brun hetta) så gick den ut på datum...fast apoteket hadde inte den inne, det gick tre månader innan jag kunde köpa ny i norge, som jag inte fick på högkostanadsskyddet hällre (jag hadde ju köpt den i sverige om den fanns) hadde jag köpt i danmark hadde den kommit med....dom sa iallafal at det gick bra..jag vet inte...som tur är har han aldrig varit astmatiker...bara en kastboll mellan olika läkare.....
Det var ju bra att veta. Inte för att jag kommit i kontakt med sådana mediciner, men nångång har receptbelagd hostmedicin blivit för gammal och då har de på HVC sagt att det inte gör något. Borde kanske ändå vara lite noggrannare med datum i framtiden.
Oftast är det ju som Henrik28 säger, att den inte verkar, men man kan ju alltid vara försiktig. Samma utbildning rekommenderade att alltid slänga gammal medicin för säkerhets skull, eller lämna till apoteket.
Min läkare sa att mediciner i regel har mycket längre hållbarhet än vad som anges på förpackningen. Det är lite som mat. Den kan hålla längre än vad som står på "bäst-före-datumet".
Däremot kan man inte garantera att den fortfarande har full effekt efter en längre tid utanför sista förbrukningsdatumet. Några månader när det gäller tabletter är ingen fara i alla fall.