• linda87

roliga billiga balkongtips??

som rubriken lyder har ni några roliga o billiga balkongtips man kan använda sig av för att piffa upp balkongen på ett nice sätt?

allt ifrån möblemang tlll underlag, väggpynt och blommor...

• Svar på tråden roliga billiga balkongtips??
  • Idawho

Mängder med växter, gröna eller blommande. Möbler i trä och inte gräslig vit plast!! Hållare för levnde ljus!!Åååhh..jag vill ha balkong!! Fyttade precis till en ny lägenhet utan!

• linda87

har du inte altan då ? bra tips men tänk BILLIGT trämöbler är der ej *S* inte ordinarie trä-trädgårdsmöbler i alla fall *S*

• Idawho

Jag köpte ett bord med tv stolar på rusta för 500 kr, eller var det kanske 600?? Hmm, jaja ganska biligt i vilket fall tycker jag nog! man kan ju kolla på second hand också..

• linda87

jo det är sant...men låt oss hålla oss på max 2-300kr förändringarna annars är ju som sagt vettiga möbler GULD VÄRT!

• atelli

I balkonglådor och krukor kan du ha ROSENBÖNA
    (www.odla.nu/vegt/rosebona.shtml. Den växer massor och balkongen blir som en liten djungel.

Bönorna finns i fröpåsar och förodlas från sen april, blomning från juni.

Billigt alternativ till de mer traditionella balkongväxterna!

• linda87

attans att de var solkrävande små filurer annars är ju som du säger en fröpåse eller tvä rätt billigt...

nån som vet om det är för tidigt att plantera panseer? plantagen har ju 6 för 29:- o sen snygag SVARTA plastlådor :-P

• atelli

Penseer tål ett par minusgrader då och då. Så de är planteringsbara redan nu!

Jag köpte en sån pack på Plantagen i helgen, det är små plantor, men de är ju å andra sidan billiga!!

• linda87

hihi ja tog reda på det köpte 12 stycken :-P de var jättetuffa och så blev det två amplar (10:- styck) att hänga på vägen i mörkblå plast och matchande balkonglåda som var självdränerande (stort plus) kosta 50:- helt klart ett lyft

var med om en rolig grej, hade hämtat min balkonglåda och hitta ett 6-pack jag tyckte såg fina ut med panseer, då kommer en liten kines-looking kvinna och frågar om jag vill byta mot en hon hittat (den hade inga blommor knappt, var klen, visen o inte ens samma färg *S*) haha fick mig ett litet skratt då faktiskt *S* vissa människor aså ^^

nu ska jag sy nya överdrag till stolarna /dynorna hehe....och göra värmeljuslyktor av mina ölglas hehe :-P

fler tips på pyssel?

• Bara Sarah

Förra sommaren hade jag tema rosa på balkongen. hade lyktor med rosa dekorsand i bla. Sen köpte jag såna runda bordsunderlägg, till vanliga mat-tallrikar och satte upp på vår vitmålade tråkiga betongvägg. det blev jättefint. som lite färgklickar!!

• linda87

åhhhh vilka söta små ideer du hade sara min temafärg för året är mörkblått o svart hihi men det där med sanden o underläggen på vägen låter os en helgrym ide

• mitt nya liv

Jag fyndar tyg på erikshjälpen eller Kupan och idag fyndade jag ett snyggt tyg som jag ska ha vid balkongräcket för under det är det ful vit plåt..

10.5m tyg för 105kr.. tycker jag är billigt.. har köpt grön matta oxå som vi ska lägga på men först måste jag köpa en bit till och skarva..

jag odlade förra året tomater, jordgubbar och paprika förrutom min kaprifol ska odla en klematis tänkte jag på andra sidan så dom kan klänga sig runt räcket på varsin sida min kaprifol och klematis..

• Bara Sarah
    va bra att du gillade dem.. hoppas det blir snyggt!!!
  • Haddock

Två vinkelbara, stora parasoll "Ramsö" IKEA) á 79:- styck och fästen 59:-. Totalt 276 sekiner. Varför? De kan vinklas och användas som en sorts fuskmarkiser. Minskar värmen inomhus, inga svinkalla vädringar på våren och mindre hetta på sommaren. Hyfsat snygga (omän inte fötterna) även i vanlig användning.

Billigt planteringstips är solrosor. Börja gärna gro dem inomhus och plantera ut dem i whatnot. Den klassiska tomater-i-en-hink (eller snygg, stor kruka) fungerar. Snålar man kostar detta kanske 20:-

Skitiga gröna plastmattor, mögliga bastmattor och rangliga vita plaststolar är imho inte speciellt snyggt. Inte heller dyra möbler i ädelträ som inte underhålls ordentligt, vilket är lätt hänt.

• linda87

mitt nya liv, ja men sånt är ju helkul *ler* har lite tyg liggandes som jag fyndat på myrorna funderar faktiskt på att använda det jätetbra tips!

tyvärr är grönsaker/de flesta blommor ingen hit på våran balkong eller parasol då vi inte har någon direkt sol *S* men billiga o bra tips för de som har det!

• södertälje

Krasse är färgglada och lättsköta samt att man kan äta blommorna och lägga in fröna ska visst smaka som kapris....har aldrig provat på det.

• AnniaB

Coop forum säljer två stolar och ett bord (caféstil) för 299 kr. Helt okej för balkong och rätt billigt måste jag säga.

• Jäännie

När jag hade balkong köpte jag en emaljhink och ett tvättfat på en loppis, de var gamla och rostiga och dessutom hål i botten men de var perfekt att plantera i och väldigt charmiga (pris 50 kr).

Föräldrar brukar alltid ha en drös med avlagda trasmattor, kan passa perfekt för ett balkonggolv, eller så kan de finnas billigt på loppisar.

Skulle nog ha en hel del lyktor om du har balkongen skuggigt samt kanske några filtar om det är ganska skyddat så man kan mysa på även om det inte är så varmt...

Svar på tråden roliga billiga balkongtips??