• LPW

Driftskostnad hus

Vi skall flytta till ett nybyggt hus (dvs ingen fastighetsskatt de första 5 åren) i augusti och har försökt gå igenom bankens kalkyl, men när det gäller driftskostnaderna så känns bankens uppgifter inte riktigt kompletta (de räknar med ca 24.000 SEK/år i driftskostnad och jag är rädd för att det är lite för lågt) och jag är därför nyfiken på vad ni har för typ av hus (storlek, ålder på huset, typ av uppvärmning, antal personer i hushållet) samt vad ni har för driftskostnader per år. Jag kommer rent spontant att tänka på nedanstående kategorier, men saknas något så får ni gärna fylla på i listan:

uppvärmning (antal kilowatt-timmar samt kostnad)
    hushållsel
    vatten/avlopp
    husförsäkring (försäkringsbolag?)
    lösöresförsäkring (försäkringsbolag?)
    sophämtning

TOTAL

Sedan tillkommer givetvis telefon, bredband, TV etc, men där känner jag kostnaderna är enklare att få ett grepp om.

• Svar på tråden Driftskostnad hus
  • listo

Nu är det ju lite skillnad i klimat (och därmed uppvärmningskostnader) mellan Göteborg och Kiruna, men våra driftskostnader ser ut ungefär så här (per år)

Fjärrvärme 21000
    Hushållsel 6000
    Vatten/sopor 8400
    Försäkring 3200
    Summa drift 38600 (ca 3200 kr/månad)

Och så tillkommer tomrätten också...
    Tomträtt 1350

Vi bor i ett kedjehus med källare, byggt 1969. Ytan är ca 106+106 kvm (större delen av källaren räknas som biyta trots att det är inrett). Uppvärmningen är fjärrvärme och vi har treglasfönster.

• hjärnladyn

Har egentligen inget svar på din fråga, men håller på att bygga nytt och också där räknas driftskostnaden till 2000/månad. Ett enplanshus på 145 kvm. Kan det vara en standard kanske?

• LPW

Tack för svaren! 38.600 SEK är ganska stor skillnad mot 24.000 SEK, men uppvärmningskostnaden är förhoppningsvis lägre för vårt hus.

hjärnladyn! Vårt hus är på 139 kvm så det låter ju rimligt att den beräknade driftskostnaden är samma för våra hus

• Carisma95

1 1/2-planshus byggt dec-04. Boarea (nedervåningen) 98 m2 (övervåningen ännu inte inredd; bara isolerad. Men har än så länge stängt upp dit).

Uppvärmning/hushållsel: ca 12.000 (!)
    Sophämtning: Ca 3.000:-
    Villa + hemförsäkring: Totalt ca 4.200:- (Folksam)

(Tömning av avloppet vet jag inte, har inte gjort det än).

Men tycker 24.000 låter orimligt. Men det beror på ju boyta, elbolag, kommun m.m.... Det bästa är att kolla upp de "fasta" avgifterna med din kommun/försäkringsbolag!

Svar på tråden Driftskostnad hus