• Toker

Hur klä sig på begravning?

Hej!

Visste inte alls var jag skulle lägga detta. Testar här. Ska på begravning imorgon och har ingen aning om vad man "ska" ha på sig? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur klä sig på begravning?
  • Sallisen

Har de sagt något om mörk klädse/ljus klädsel? Vissa vill ju inte att man kommer i helsvart...

Om de inte sagt något så ta på dig mörka kläder. Behöver inte vara helsvart, det kan ju vara grått också. Kanske kan du bryta av med något scarf i vitt eller beige eller så?

Är du tjej så tycker jag att du ska ha kjol. Vissa tycker att det är ok med byxor, men jag tycker att man ska ha kjol i kyrkan.

• Eofrysina

Dämpad klädsel och dämpad sminkning.

Svart är ok, men även grått. Nuförtiden tror jag iofs att det är lite friare vad man kan ha på sig.

Förr hade många grå nylonstrumpor istället för hudfärgade eller svarta, men det där tror jag inte gäller längre.

• Danbala

Om inga specifika "klädregler" har angetts så brukar det vara mörkt och sobert som gäller. Behöver inte vara kolsvart (närmast sörjande brukar väl ha det, men vad jag upplevt förväntas inte det av alla).

Inga bara axlar eller urringningar.

• salvavinnie

Jag antar att du är vuxen? Då kan du ha svart, barn brukar man inte klä i helsvart på begravning. Hur nära är du den avlidne? Jag tycker att du kan ha svarta byxor/kjol och svarta nylonstrumpor och skor. Upptill kan du ha svart kavaj eller liknande med en vit topp som skymtar fram (om du vill bryta av lite).

Men generellt är det ju svart som gäller som kan brytas av med vitt, inte en massa andra färger... Dvs om det inte står annorlunda, det händer ju att man sätter t ex "ljus klädsel" som klädkod men det är ganska ovanligt...

Lycka till!

• Toker

Kan man ha en svart kjol och tex plommonfärgad överdel eller är det för "glatt" ?

• Maximilius flicka

Det är så olika numera. Det är väldigt sällan som det är helsvart nu för tiden, många klär sig i mörkblått eller brunt. Allt beror på den avlidnes önskan. Det finns inga "ska" eller "måste". Klä dig så att du känner att du hedrar den avlidne och respekterar hans/hennes önskan om hur den personen vill ha sin begravningsakt.

Ska själv på begravning nästa helg och den avlidnes familj vill att vi ska komma som vi är. De vill inte se en massa svartklädda personer utan vill att vi ska mötas som vi gör i vardagen.

Ida ♥ Micke = Liv 051030
  • Sallisen

Toker

Det låter bra, tycker jag.

• Danbala

Från DN.se:

"Rätt klädsel vid begravning?
    Fråga: Vad är egentligen tillåtet och inte tillåtet att ha på sig vid en begravning? Är det alltid upp till de anhöriga att bestämma och utannonsera klädsel eller finns det vissa riktiga "no no´s"? Till exempel färger, hattar, strumpbyxor osv. Är något totalförbjudet eller helt nödvändigt?

Svar: Begravninen är en högtid som kräver diskret klädsel. De anhöriga bestämmer helt efter eget tycke om det ska vara konventionell klädsel eller ljus klädsel. Begravningsgästerna ska anpassa sig efter det som bestämts. Man är inte barbent, strumplös, barärmad, urringad, inte färgglatt klädd oavsett klädselangivelse, utan håller sig till sedesam, diskret klädsel. Som begravningsgäst eller anhörig bör man förstå att ens klädsel inte är till för att man ska synas och vara moderiktigt klädd, utan för att vara diskret och markera den sorg man förmodligen känner.

Magdalena Ribbing"

• Marcus fru

ser att du fått många bra tips redan...
    om du ska ha plommonfärgad överdel så tipsar jag dig att ta med en svart sjal eller kavaj eller nått. Så att du kan ta på dig om det när du kommer dit känns helt fel med den plommonfärgade. Men annars låter det bra tycker jag, plommon är ju inte alltför ljust så det är nog ok... så länge du känner dig bekväm i kläderna!
    Önskar er en fin begravning imorgon!

• Danbala

En mörk kavaj kan säkert vara bra ur fler hänseenden. Alla begravningar jag har varit på har varit minst sagt kylslagna, bokstavligt talat.

• Marcus fru

jo det kan helt klart vara lite kallt, speciellt om det är jordfästning och farväl vid graven på kyrkogården...

• MrsMurphy

Tycker jag inte gör annat än att ränna på begravningar och klädkoderna verkar vara ett utdött släkte nu. Jag kör med svarta byxor eller tröja och bryter av med nåt marinblått eller naturfärger. Om det är en äldre människa så ska man vara striktare pga att det brukar vara fler i det äldre gardet där. En yngre så är det lite friare och brukar uppmuntras till att det ska vara lite lättare färger.

Min erfarenhet, hoppas du hittar nåt passande! Tycker det lät bra det du hade! Men om det är jordbegravning med utbärande av kista etc så ta byxor istället. Man fryser ihjäl!! Man blir så kall av allt grinande ändåså...

Svar på tråden Hur klä sig på begravning?