Rapa efter maten?
Var är det det sägs vara artigt att rapa efter maten?
Var är det det sägs vara artigt att rapa efter maten?
I vilket land, alltså. (försöker lösa en "tvist")
Kina, vill jag minnas?
(Däremot har jag ingen aning om huruvida det bara är en myt eller ej.)
Jag har också hört att det är artigt i Kina. Men precis som Danbala så vet jag inte om det är en myt eller en sanning.
Tack för era svar! Ja, jag vet inte heller om det är en myt eller inte, men intressant att läsa era svar.
Hittar väldigt lite info på nätet. Om japanskt bordsskick stod det t.ex. "Till skillnad från i en del andra asiatiska länder anses det inte artigt att rapa efter maten."
Danbala: stort tack!
indien!
Pius: Jaså! Där ser man. Hur vet du det? *nyfiken*
hade några indier på en kurs för några år sen. de två herrarna var de enda som högtidligt raaaapade efter maten. men det kan ju ha berott på att ust de hade prolem med matsjälkningen också. men de gick liksom IN för det med sånt allvar att jag fick intrycket av att de försökte vara artiga
Jo, Indien finns det indikationer om på nätet också.
Pius:"de gick liksom IN för det med sånt allvar"
pius: ja, jag tror dig, det var så målande beskrivet så man måste garva, bara!
Indien! Där kan man även prutta offentligt utan att någon bryr sig
Supermummy: Kan inte låta bli att undra: Hur i all världen vet du det egentligen???
Jag har själv indiskt ursprung och har även bott där ett par år och så vitt jag vet så är det INTE OK att rapa eller prutta framför andra människor.
Och hur många är det egentligen här i Sverige som säger åt okänd en människa att : "Ursäkta, vare du som fes eller?" så det förklarar varför folk inte bryr sig om att säga det i Indien heller.