• Flux

Restips till Danmark

Hej! Planerar att resa med familjen till danmark nu till sommaren och undrar om någon känner till något trevligt resmål. Reser med två flickor 14 rep. 1,5 år. Vi var till Lalandia för ett par år sedan och det var toppen! Har någon något tips?

• Svar på tråden Restips till Danmark
  • Cicciliona

Vi skulle förra sommaren (J´s första sommar) ha en liten budgetsemester (pga att vi skulle till Thailand på hösten).

Vi åkte till Lökken som var otroligt!! vackert men otroligt blåsigt! gick absolut inte att bada, bara vackert att se (det lilla man såg, pga sandblåst).
    (Vår budgetsemester gick på 9000:- på 3 dygn (och då bodde vi i tält 2 nätter!), inkl färjeavgifter, mat mm. (Och då köpte vi ingen sprit eller ngt annat)... (Efter den resan sa vi ALDRIG mer Danmark!).
    Har annars varit på Bornholm (då företaget betalade) och det var otroligt vackert och med sandstrand för barn. Fint att cykla omkring också.
    Även Skagen är ju fint med liten stad.

(I år har vi istället hyrt hus i Skåne i 2 veckor, för samma peng).
    Lycka till,
    C

• Bubbi

Ni kan ju hyra en stuga i närheten av Köpenhamn. Då har har ni nära till massor av kul grejer. T ex. zoo, tivoli, Bakken (nöjespark), experimentarium., Köpenhamn city och till stranden!. Ta en dagstur och åk över till Jylland och gå på Legoland!

• Glad

beställ Stena lines hyra stugor o poolhus överallt i Danmark, sedan får man mycket tips och ideer på barnvänliga ställen. Varför inte åka över till Weissenhäuser Strand och den anläggningen i Tyskland. Annars finns ju Legoland (Billund, Jylland) och Djurs sommerland ocksåpå Jylland. dansommer har många anlägningar i dk, många anläggningar på deras hemsida!

• Ciccilionaa

Vi får reklam i brevlådan med en hel danmarksfolder. kom igår. kanske kommer även till er...
    C

• Flux

Tack för svaren! Skall knata ner till resebyrån och se om de har några bra kataloger/

• Stromboli

Hej! Det finns massor av mysiga ställen i Danmark. Som någon skriver är västra Jylland ett blåshål - dock vackert Det är inte heller speciellt barnvänligt. Ett av mina favoritställen är det som heter Djursland. Det är "näsan" av Jylland, där Grenå ligger längst ut. Runt hela den halvön har du fantastiska stränder, långgrunda och varmare vatten än på västkusten. Det finns enormt mycket att göra för blandade åldrar inom korta avstånd: Kattegatcentret i Grenå (Sätt .dk efter så har du hemsidan), Djurs Sommerland (samma där) är ett super bad- och aktivitetsland, Århus som är DK´s näst största stad och urmysig. Jag gillar den bättre än Köpenhamn! Randers Regnskov som är ett tropiskt inomhuszoo, flera slott man kan besöka om man gillar sånt och en hel del till. Bara landskapet är fantastiskt.

Det behöver inte bli så dyrt som någon här skriver. Kolla danska tidningar eller kontakta danska turistbyråer lokalt, de förmedlar privata sommarhus. Man kan även hyra via olika bolag, bl a hyr vi själva iår 2 veckor utanför Ebeltoft (som också är en urcharmig liten, gammal stad på Djursland) via Novasol ( .se ). Bed & Breakfast är också ett bra och ofta billigt alternativ. Åker man broarna blir det också mycket billigare än med färja direkt till Jylland för de är hutlöst dyra.

Det finns fler ställen, dock är det svårt att hitta stugor nära Köpenhamn. Du hamnar längre söderut eller helt uppe på norra kusten. Fördelen med Danmark är att det är väldigt korta avstånd så en dagsutflykt kan lätt sträcka sig över halva landet.

Vill du ha broschyrer, info, idéer mm så gå in på www.visitdenmark.se
    Har du frågor så fråga gärna, jag jobbar där..... och är dansk = ganska partisk eftersom Danmark är ett barndomsland med underbara semesterminnen för mig...hihi (Fast jag älskar och resa och det har varit mitt jobb under många år....)

• Flux

Stromboli
    Stort TACK för infon. Vårt lilla bekymmer är ju att det skall fugera för en tonåring och för en liten 1,5 åring. Å det är nog så knepigt. Vi har under årenslopp varit mycket i danmark min sambo och jag och tycker mycket om mentaliteten på folk. Inna lill-tjej kom reste vi mycket bara han och jag (vi har endast rest en gång tidigare med barn till danmark och då lalandia).

Det känns som om vi kanske kan få ihop denna resa.

Föresten vad säger du om Kolding? Är det värt att åka dit?

• Stromboli

Kolding är inte alls dumt (jag är född där.... fast jag bodde inte där så länge så jag har inga minnen från den gången).

Kolding är en trevlig mellanstor, typisk dansk "købstad" som det heter, alltså gågator, butiker, små restauranger och pubar och allmänt trevligt. Fördelen med Kolding är att det ligger nära bra bad, det finns hur mycket som helst att se inom rimliga avstånd, t ex hela Fyn som också är supercharmigt men Odense som en riktig storstad - kanske något för 14-åringen. Sen är det varken långt om man har lust att åka norr eller söderut. Jag gillar Kolding som en typisk dansk stad där man verkligen kan koppla av och må bra.

• Jordgubbssaft

Är på Jylland oftast en gång per år och har varit det sedan jag föddes !

Blokhus, Lökken, Lönstrup, Saltum strand, helt underbara ställen beroende på vad man vill ha ! Lökken är mer civiliserat med mer folk, restauranger osv , Blokhus e också ett ställe med restauranger butiker osv men något mindre, har dock finare stränder , bredare stränder än Lökken. Lönstrup är ett litet konstnärssamhälle men har absolut allt man behöver ! Störtmysigt ! Ska man bo i Saltum strand måste man nästan åka bil för att komma till civilisationen !

Jylland är underbart ! Vi ska dit i sommar troligtvis !

• Jordgubbssaft

Tillägg - Du har inte heller långt till Aalborg eller Brönderslev som e två städer om du e ute efter shopping eller så !
    Dessutom ligger Fårup sommarland nära och Aalborg har både Zoo och tivoli !

Svar på tråden Restips till Danmark