Hej! Det finns massor av mysiga ställen i Danmark. Som någon skriver är västra Jylland ett blåshål - dock vackert
Det är inte heller speciellt barnvänligt. Ett av mina favoritställen är det som heter Djursland. Det är "näsan" av Jylland, där Grenå ligger längst ut. Runt hela den halvön har du fantastiska stränder, långgrunda och varmare vatten än på västkusten. Det finns enormt mycket att göra för blandade åldrar inom korta avstånd: Kattegatcentret i Grenå (Sätt .dk efter så har du hemsidan), Djurs Sommerland (samma där) är ett super bad- och aktivitetsland, Århus som är DK´s näst största stad och urmysig. Jag gillar den bättre än Köpenhamn! Randers Regnskov som är ett tropiskt inomhuszoo, flera slott man kan besöka om man gillar sånt och en hel del till. Bara landskapet är fantastiskt.
Det behöver inte bli så dyrt som någon här skriver. Kolla danska tidningar eller kontakta danska turistbyråer lokalt, de förmedlar privata sommarhus. Man kan även hyra via olika bolag, bl a hyr vi själva iår 2 veckor utanför Ebeltoft (som också är en urcharmig liten, gammal stad på Djursland) via Novasol ( .se ). Bed & Breakfast är också ett bra och ofta billigt alternativ. Åker man broarna blir det också mycket billigare än med färja direkt till Jylland för de är hutlöst dyra.
Det finns fler ställen, dock är det svårt att hitta stugor nära Köpenhamn. Du hamnar längre söderut eller helt uppe på norra kusten. Fördelen med Danmark är att det är väldigt korta avstånd så en dagsutflykt kan lätt sträcka sig över halva landet.
Vill du ha broschyrer, info, idéer mm så gå in på www.visitdenmark.se
Har du frågor så fråga gärna, jag jobbar där..... och är dansk
= ganska partisk eftersom Danmark är ett barndomsland med underbara semesterminnen för mig...hihi
(Fast jag älskar och resa och det har varit mitt jobb under många år....)