• millan72

finns det någon här som har"chokladcysta" ?

Finns det någon därute som har Endometrios?
    Känns som om det bara är jag som har det,har många frågor och skulle
    gärna vilja byta några ord med andra som är i samma situation som jag
    Har nu börjat förlora hoppet om att få barn.
    Operationen uppskjuten till 22 september.
    Jag vill ta bort cystan NU kan dom inte förså det.
    Kram millan

• Svar på tråden finns det någon här som har"chokladcysta" ?
  • Maria 75

Jag har svår endometrios - chokladcyster kallade de det från början.

• Bettane

Hej

Nä då du är inte ensam. Jag har endometrios.
    jag ska åxå ta bort min andra cysta den 22 sep ;).
    jag lovar det är inget farligt. Får du ont vid mens så be att få värktabletter. Op går fort tar ca 20 min och är inte farlig. Jag var dööö rädd till min första (6mån sedan) Men det visade sig att det inte var så farligt. men ett hett tips, jobba inte på tors och fredan bara.
    fråga på om du undrar något!
    Kram/ bettan

• Singha01

Hej. Ett sätt att få bort chokladcystorna är via operation om de är stora och tillväxten hela tiden ökar. Ett annat sätt är att äta olika mediciner (hormoner) som på olika sätt påverkar endometriosen och får den att "gå tillbaka". Graviditet brukar också visa lyckade resultat. Några botemedel finns dock inte idag och därför heller inga garantier för att inte endon återuppstår efter medicinering eller graviditet. Endometrios i sig måste inte orsaka barnlöshet, det beror lite på hur det ser ut "där inne" och om endon stör äggstockarnas och äggledarnas funktion. Hos vissa kvinnor tror dock läkarna att endometriosen stör själva befruktningsprocessen, dvs när ägg och spermie möts, och därför blir inte kvinnan gravid. När du ska in på op, be dem spola igenom äggledarna så ska du se att dina möjligheter till graviditet ökar.
    Lycka till!!!

• Allinug

Jag har haft endometrios men nu efter min graviditet så hoppas jag att den inte ska komma tillbaka. Än så länge har den inte kommit tillbaka *peppar, peppar* Har gått på mycket smärtstillande, hormonbehandligar och tillslut en operation. Lever idag utan att ens känna av mensen, fast det är första gången på 17 år som jag är smärtfri utan tabletter.

Svar på tråden finns det någon här som har"chokladcysta" ?