• Syllen

Beläggning på tungan

Jag har haft en beläggning på min tunga en längre tid men på sista tiden har det blivit mer och mer och nu känns det bara otrevligt.
    Är vit på tungan. Köpte idag en tungskrapa och har nu stått i tio minuter och skrapat men ej fått bort allt men den där konstiga känslan på tungan är fortfarande kvar.

Känns lite som blåsor men det finns inga känns också som att jag har hårstrån längst in också precis hela tiden otrevligt känsla som ni alla vet.

Någon som haft likadant?
    Jag har 30 dagar kvar tills mitt pyret är beräknad har problem med värdena blodtryck och hb.
    Äter B12 vitaminer pg a anemi.

• Svar på tråden Beläggning på tungan
  • Justice

Finns belägningen oxå på insidan av din mun?
    det kan vara Torsk..en sortes svamp i munnen....

• mammatilltre

Låter som munsvamp. Räcker det inte att munskölja med vichyvatten skulle jag prata med min barnmorska eftersom läkemedlen är på recept. Lycka till med pyret i magen!

• Syllen

Funderade på det också men det är bara på tungan. Jag har bakteriedödande munskölj hemma för min sons skull som används t ex innan munoperation funderar på att läsa lite om den på fass och testa den ett par dagar.

Fast vem säger egentligen att torsk hamnar i hela munnen. *s

• Justice

klart du kan bara ha torsk på tungan...
    ta kontakt med din Bm innan du använder den bakteriedödade munsköljen ifall det är farligt när du är gravid...för man sväljer ju en del fast man spottar ut...
    Men kanske bäst att ta kontakt med en läkare som kan titta på det...

• tigge

Har du ätit antibiotika kan det vara en svampbeläggning som lättast botas med "mycostatin", som du gurglar i munnen. Prata med en läkare!

• Michas

Tycker också det låter som svamp

Har det själv och behandlar enbart genom att gnugga tungan med gaslinda som jag har några droppar munvatten på iom att jag är gravid. De flesta läkemedel man får innehåller nämligen alkohol vilket ju inte är så bra för bebben..

Fick från början rådet att borsta med en tandborste (inte samma som för tänderna, men ändå), men det ska man tydligen INTE göra, för även om man sköljer borsten ordentligt efter varje gång så sitter sk*ten kvar..

Lycka till
    / Micha

• Syllen

Jag har Corsodyl hemma och läser man på fass.se så skall det inte påverka under varken grav. eller ammning. Men funderar på att ringa upplysninge för att få reda på om det är ett A-, B- klassat läkemedel.
    Jag har ej tagit antibiotika men hostmedicin eftersom jag hostat snart i tre månader.
    Fast jag skall ocskå på tillväxt ultraljud imorgon och blir det så att jag får träffa en läkare då så tar jag upp tungan. Om inte min virriga hjärna glömmer bort det eftersom jag är orolig och mår piss pg a mitt barn ej får tillräckligt med näring.
    Jag väntar nog tills imorgon iallafall innan jag gör något.
    Ska ju iofs till BM på tisdag så det är väl bara att stå ut.

Tack för alla omtänksamma inlägg ni skrivit.

Svar på tråden Beläggning på tungan