• Anonym (Pinsamt)

Odör efter sex

Efter samlag, ja även dagen efter och då jag duschat och tvättat mig noga, så luktar det ganska starkt och inte så gott från underlivet. Jag använder trosskydd men det hjälper inte.
    Är det vanligt? Vad beror det på? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Odör efter sex
  • Anonym

SLuta använd trosskydd, dom samlar bara på sig en massa bakterier. Kolla om din kille har en infektion eller svamp eller om han tvättar sig ordentligt - det kan ha blivit en bakterieobalans.

• Henrik28

Sett reklam om surslida på tv. Finns tydligen någon kräm som hjälper. Fixar till ph-värdet.
    Annars kan det vara sperman som luktar.

• My Baby

Kontakta gyn och be att får göra en undersökning,, det kan ju va en infektion eller liknande

• My Baby

Lactal heter en bra kräm på apoteket

• KickStart

Om dina flytningar är åt "fiskhållet" så har du mest troligt en bakteriell vaginos. Det beror på att ph-värdet i underlivet ändras- och är som mest påtaglig efter sex och mens.
    Som flera har skrivit så finns det Lactal på apoteket- som du kan använda för att återställa Ph-värdet. Men för att helt bli av med vaginosen-(som tyvärr ofta kommer tillbaka) behövs endera Flagys eller Dalacin. Dessa är receptbelagda så kontakta läkare.

• KickStart

Nu blev det fel
    Flagyl heter det inte flagys..

• GladaVirre

Gå till gyn och kolla så att du inte har slidkatarr. Det stinker efter sex, och det får INTE vara din naturliga doft. Det har med slidans bakterier att göra.(dem bra bakterierna är borta)
    Man kan få slidkatarr om man är känslig där nere mot tvål och andra produkter. Egentligen ska man ju bara använda vatten.

Gå till gyn och kolla, det måste man göra. Slidkatarr får man medicin för.. aja kan berätta mycket. Säg till om du undrar=)

• Anonym (Pinsamt)

Vaginell bakterios och slidkatarr, är det ungefär samma sak?
    Men borde inte gyn se det när man är där - utan att man säger nåt särskilt om det? Jag är på gynundersökning (vaginalt ultraljud mest) flera ggr per månad då jag försöker bli gravid. Och de har aldrig sagt nåt... Ska dit på måndag igen, kan fråga då.
    Tack för alla svar i alla fall.

• Anonym (Pinsamt)

Asch, bakteriell vaginos menar jag förstås!

• Anonym

det är nog sperman som luktar. håll liten skvätt sagg i handen en stund o lukta så märker du om det är den lukten

• GladaVirre

TS: ja det är samma sak.
    Hur är dina flytningar? Kan dem vara grötig eller helt flytande? Testet är väldigt enkelt, dem tar en sån stor "tops" och tar lite flytning, sen ser dem i teleskopet på en gång vad du har för bakterier. Om du har dem lång. Sen får du medicin=)
    Man behöver inte känna av att man har slidkatarren, vissa märker bara på doft

• Anonym (Pinsamt)

Ok, tack för svaren. Jag antar att det är bakteriell vaginos jag har, jag ska höra med läkaren imorgon när jag ska på undersökning. Jag var på apoteket i fredags och köpte Lactal, jag tänkte att det kan vara tillfällig hjälp i alla fall. Men så stod det på bipacksedeln att man inte ska använda det när man försöker bli gravid för det kan ha en negativ effekt på spermierna. Men då tänker jag att det är väl när man har ägglossning då som det inte är bra att använda det, annars spelar det ju ingen roll om spermierna inte gillar medlet? Nån som vet om bakteriell vaginos kan ha nån inverkan på möjligheten att bli gravid? Det låter ju inte som om miljön är den allra bästa för spermierna när man har det?

• Thelonius

Det finns något som heter vivag också på apoteket som är ett hälsokost preparat. Det innehåller de bra bakterierna som du förmodligen saknar. Man kan behandla tills det är två kapslar kvar och sedan ta de sista två efter de sista två samlagen. Spermierna gör nämligen miljön basisk när den egentligen ska vara sur. Kan vara orsaken till lukten.

• GladaVirre

TS: nej jag har iaf inte hört någonting om att det ska påverka att kunna bli gravid om man haft slidkatarr. Därimot kan man få men av könssjukdomar i vissa tråkiga fall=/
    Det finns nog många preparat som försämrar spermiens styrka, men du måste bli frisk där nere innan det blir värre. Hoppas det gått bra hos läkaren. Hör gärna av dig!!

Svar på tråden Odör efter sex