• Kathrine

Hugga ned ett träd?

Hej

Vi har en stor björk på vår tomt som vi önskar ta bort. Vi har haft en firma här och det kostade enligt dem drygt 4000 kronor att ta ned björken. Man måste kapa den bit för bit. Är detta verkligen en rimlig kostnad för att få bort ett träd? Har någon erfarenhet av detta?

Vi vill ta bort björken eftersom vår gräsmatta är så otroligt torr, björken tar allt vatten. Dessutom finns det flera björkar i närheten på granntomten. Märks det stor skillnad med avseende på vattenmängden när man tagit bort en björk, någon med erfarenhet.

• Svar på tråden Hugga ned ett träd?
  • CrazyOne

Oj vad dyrt. Vet att min pappa alltid har sågat ner träd själv.
    Vi hade stora bokar hemma hos oss som han klättrade upp och sågade ner bit för bit.

Kanske ni ska såga ner den själv?

• JsN

Vi har själva taigt ned de träden vi velat bli av med. (Men det beror naturligtvis också på hur stora träd och hur mycket plats det finns att fälla dem på.) Jag gissar att er björk är rejält stor och att det inte finns så mycket utrymme att lägga ned den på mellan hus och andra träd. Ingår sedan även borttagande av stubbe i priset så låter det inte så farligt. Hur lång tid har de beräknat att det ska ta?

*hälsosamt lat*
  • Kathrine

JsN: Björken är stor och dubbeltoppad. Stubben blir kvar men de klyver stammen i vedstora bitar. Killen från firman sa att det går fort att göra det, vad det nu innebär.

CrazyOne: Hur kom din pappa upp i trädet det finns ju inga grenar att klättra på så jag antar att det behövs någon speceill utrustning för detta.

• JsN

Hur lång tid det tar är ju relevant för att uppskatta om priset är rimligt. *ler* Vill ni ha en stubbe mitt på gräsmattan? Om inte kolla vad de tar för att ta bort den. Min efarenhet säger att stubbar är mycket jobbigare än hela träd. Att såga stammen i ved klarar ni lätt själva!

*hälsosamt lat*
  • CrazyOne

Kathrine --> Han körde med en lång stege och sedan så klättrade han och ställde sig på grenarna som fanns.

Han körde även med en lina runt sig och trädet..
    Så om han skulle ramla så föll han aldrig till backen..

Inga grenar? Vad har ni för björk??

• atelli

Tänk på att ni inte är försäkrade ifall ni sågar själva... Ifall trädet faller över hus eller andra ting så kan det kosta MULTUM om ni gör det själva.

Se till att få stubben bortfräst på en gång!! Om ni behåller stubben se till att slå ner "pluggar" som dödar stubben o rötterna, annars kommer ni att få lövsly runt stubben i många många år...

Svar på tråden Hugga ned ett träd?