• Jac

Barns sjätte sinne?

Har barn ett slags sjätte sinne? Det undrar jag efter följande händelse:

Det är i början av augusti. Min fru och jag åker - tillsammans med vår sju veckor gamla Elliot - till Dalarna för att hälsa på mina två systrar. Syster1 är hemma men det visar sig att syster2 har rest utomlands med sin man och tre barn.

Vi tar oss friheten att låna syster2:s hus, med hjälp av syster1, som har nycklar för att vattna etc. Vi sover en enda natt och har egna sängkläder med oss förutom ett par kuddar som vi lånar.

Övernattningen sker helt utan syster 2:s vetskap. När hon kommer hem igen och yngsta sonen Adam, 3 år, ska gå och lägga sig bredvid henne i sängen greppar han en av kuddarna säger glatt: "mamma, det luktar Elliot om kudden!!!". Syster2 tänker inte så mycket på kommentaren förrän några dagar senare då hon får veta att vi sovit över...

Visst är det något viss med babydoft, men hur kommer det sig att Adam kunde känna att Elliot lånat kudden? Det bör tilläggas att Adam träffat sin kusin endast en gång tidigare. Är luktsinnet och luktminnet starkare hos barn och mellan barn?

Vem vet, inte jag..?

• Svar på tråden Barns sjätte sinne?
  • FruSöderström

han kände säkert at det luktade bebis, min lillebror som är 4 brukar oxå känna om min dotter har lånat något av deras saker...

• marina7712

Jag tror helt klart att barn har ett sjätte sinne. När min lillasyster va 3-4 år var vi ute och körde. Hon satt bakåtvänd i sin stol när hon plötsligt sa: nu kommer polisen. När vi kom fram till korsningen bara några meter längre fram kom polisen mycket riktigt...

En annan händelse var när vår mamma skulle opereras. Då sa hon att doktorn skulle trolla bort mamma men hon skulle inte vara rädd för han skulle trolla tillbaka henne igen. Det var nära att mamma dog under den operationen men dom lyckades rädda henne... Läskigt va!

Detta är bara två av många saker hon "förutspådde" när hon var liten...

Svar på tråden Barns sjätte sinne?