• Mia83

Fysisk återhämtning efter förlossning, snabbare andra gången?

Har sett många undra om andra förlossningen normalt blir lättare/snabbare än andra och det verkar ju variera rätt kraftigt. Själv är jag mer nyfiken på hur ni upplevde att den fysiska återhämtningen var efter andra barnet.
    Min förlossning var en dröm, men tiden efter var en mardröm.
    Det tog många veckor innan jag kunde sitta ordentligt och innan jag slutade ha ont i bäckenbottenmuskulaturen.
    Så, hur har det varit för er som fått flera barn, har ni märkt någon skilland i återhämtningstid?

• Svar på tråden Fysisk återhämtning efter förlossning, snabbare andra gången?
  • CeeJay

Åhh det var som natt och dag. I alla fall när det gällde själva underlivet. Efter första kunde jag inte sitta på en vanlig stol på jättelänge, kände mig trasig (trots att jag inte behövde sy JÄTTEmycket) - efter andra förlossningen kände jag mig nästan helt normal "där nere" efter en vecka eller så

• Mia83

Ja det låter ju lovande minst sagt! Belv även jag sydd, men jag vet inte hur mkt faktiskst, tror varken det var lite eller mkt faktiskt. Hur som helst så hoppas jag verkligen på en snabbare återhämtningsperiod den här ggn, åtminstone så man kan sitta ordentligt efter en vecka.

• eljo

2:a förlossningen var för *j....g*, gjorde fruktansvärt ont å värkarna kom i varandra men direkt efter var jag bara lite små öm i underlivet å efter ett dygn var jag riktigt pigg. Märkligt.
    Jag tror att det var pga två helt olika förlossningar som gjorde skilnaden.

Nr1 Värkar startade på måndag, krystade i 4h, dottern född på fredag. HELT SLUT efter den förlossningen.

Nr2 fruktansvärda värkar, gjorde mycket ondare, vattnet gick vid 11.00,krysstade 10 min, dotter född kl 2.00. Mådde JÄTTEBRA efteråt.

• Pallas

Det var mycket sämre andra gången, men det hade väk sina orsaker. Bland annat snittades jag abdra gpången och var nästan dubbelt så gammal

• Ninette

Dotter nr 2 föddes 10,22 och jag ville gå ut och gå efter lunch När dotter 1 föddes så tog det betydligt mycket längre tid innan jag var pigg, iofs gick 2:an snabbt och lätt medans 2:an var snabb och komplikationsfri.

• vårlängtan

Oftast är det nog så att kroppen inte tar så stor skada som första gången. Jag sprack bara med mitt första barn, 2an o 3an ingenting, hade nästan inget avslag. Nu längtar jag ihjäl mig till 4an ska komma!Bf, 1 maj. Det enda som blir värre för varje barn är eftervärkarna, men då har man ju sin lilla bebis hos sig o bryr sej inte!

• Mia83

Ja just det, de sabla eftervärkarna var det också ja....*mutter*
    Jaja, det är väl bara att bita ihop då

• Elvira

Hej, det är STOR skillnad på hur jag upplever tiden efter förlossningen denna gång (3v sen) och förra. Men det var också stor skillnad på förlossningarna. Den senaste tog totalt 4 timmar, krystvärkar i 7 minuter. Den första tog 4 dygns förvärkar + ytterligare 15 timmar på förlossningen och 1 timmes krystvärkar. Har denna gång inte haft ont i varken svanskota eller underlivet. Och jag har knipförmåga redan nu, det var svårt att lära sig knipa efter första.

Lycka till! / Katarina

Svar på tråden Fysisk återhämtning efter förlossning, snabbare andra gången?