• Anonym

OT...nån som har gjort en cystoskopi?

Hejsan!

jag känner mig som världens fjantigaste person idag...bara så att ni vet det alltså:)

Det är så här att jag har fått en tid till cystoskopi (titta i urinblåsan)
    och jag är livrädd - löjligt va?

Jag undra bara om nån här har gjort det och om det var hemskt på nått vis?
    Min läkare babblade nått om att man får en bedövningsspruta innan de kör in röret...
    Och det är den jag är rädd för!!!!

Vilket är fånigt...jag har tagit så många blodprov detta året så att de inte kan räknas längre...men spruta i moffan??? - nope hellre dör jag känns det som...

Så om nån har vatt med om det snälla berätta för jag dra mig som f-n vill verkligen inte tycker att det verkar hemskt otäckt!!!!!

Berätta om det känns som typ när de sätter en kateter eller så....

*kram*
    dutten

• Svar på tråden OT...nån som har gjort en cystoskopi?
  • Marie N

Min kompis gjorde detta förra veckan.Men hon blev nersövd.
    Och inte fick hon nån spruta i moffan heller
    Hon var oxå orolig för det här med kateter,men dom satte aldrig nån på henne...
    Hon gjorde ingreppet kl 10 på förmiddagen,halv tre på eftermiddagen var hon hemma igen.
    Hmmm....nu när jag skriver blir jag fundersam...dom stack aldrig in något rör i hennes urinblåsa....dom gjorde ett litet titthål och stack in en kamera,hålet e en bit nedanför naveln.Vet ej om det e samma sak som min kompis gjorde,men dom tittade både på hennes livmoder och urinblåsa iallafall.
    Och efteråt var hon lättad över att hon inte hade lika ont som hon trodde att han skulle ha

Lycka till!

(Rörigt blev det)

• pillalilla

Ta det lugnt, det kommer att gå som en dans! En cystoskopi innebär att man tittar in i urinblåsan genom urinröret med ett tunt rör med en fiberoptik i ändan. Bedövningen består av gele, dvs det är inget som sticker. Det kan ev. svida litegrann, men det är högst uthärdligt! Man kan känna sig lite kissnödig under ingreppet och det känns ungefär som att sätta en kateter.
    Marie N, din kompis gjorde nog en laparoskopi, vilket innebär att man tittar in i fria bukhålan och inspekterar organen från insidan. Det är ett helt annat och större ingrepp. Används tex vid infertilitetsutredningar.
    Lycka till och berätta för personalen om din rädsla, så hjälper de dig!

• Stumpan

Jag arbetar som undersköterska och har varit med vid många cystoskopi undersökningar, och undersökningen brukar gå snabbt. Patienterna jag har hjälpt har inte haft ont, men som pillalilla skrev så kan det svida lite.
    Lycka till och hoppas det går bra!

Kram

• dutten

Tack för svaren - lite lugnare nu:o)

Det är la alla hormoner i kroppen som gör mig så känslig...*pust*...

Nu ska jag sluta att oroa mig för den 17:e o bara hoppas att det går snabbt!

*kramas*
    dutten

Svar på tråden OT...nån som har gjort en cystoskopi?