Pengar när jag förlorat barn?
Förlorade vårt barn i v.26.
Hade inte tecknat nån graviditetsförsäkring.
Får inte några pengar från de bolag vi är försäkrade i. Kan vi få från facket? Hur gör man ? Eller är det bara när barnet redan är fött?
Förlorade vårt barn i v.26.
Hade inte tecknat nån graviditetsförsäkring.
Får inte några pengar från de bolag vi är försäkrade i. Kan vi få från facket? Hur gör man ? Eller är det bara när barnet redan är fött?
Kontakta era fckförbund. Ibland finns kollektiv försäkring. Isåfall betalar de ut ca 19000 (att se som bidrag till begravning tror jag). Men jag vet att det finns någon regel angående hur många graviditetsveckor som ska ha gått. Ring ditt fack och fråga, eller din fackliga representant och be henne/honom kolla upp det till dig!
Jag kan inte svara på din fråga direkt men jag rekommenderar att du pratar med (antagligen) Folksam som är det bolag de flesta fackförbund tecknar försäkringsavtal med.
Tyvärr tror jag att den enda försäkring som gäller ett ofött barn är en s k vänta-barnförsäkring, den finns ju inte, mig veterligen, inom de fackliga försäkringarna.
Kolla upp vilka försäkringar ni har. Jag hade en Gruppliv-försäkring genom facket, och den gav 19700:-. Det var alltså inte fråga om att det räckte med att vara medlem. Jag vet inte var gränsen går för att det ska räknas som dödsfall och inte som missfall, men det skadar inte att undersöka vad ditt/era fackförbund. Om ni båda är med i samma fack och båda har samma försäkring får ni två utbetalningar. Så kolla upp allt!
*kramar om*
Vi fick inte hjälp från något försäkringsbolag efter vår dotters död. Snälla föräldrar gick in och hjälpte oss med begravnings-, annons kotsnader etc.
Jag har en grupplivförsäkring på Trygghansa, där betalar man ut pengar om man förlorar ett barn fr o m graviditetsvecka 26. Vi kommer att få 20 000kr. Men precis som Toka2 skriver så räcker det inte med att vara medlem i facket (fast det kanske är olika för olika fackförbund) utan man måste ha valt att teckna försäkringen.
Kram på dig och när sorgen känns oövervinnerlig kan du tänka på Jaque Werups ord "Jag har upplevt dig - jag kan aldrig förlora dig".
För att man ska få ut skadeståndet efter förlorat barn måste man ha gått som gravid 28 fulla veckor, detta gäller hos Folksam iallafall.
Vi fick både från vänta barn försäkringen och mitt försäkringsbolag. Sammanlagt 50000:-, detta då när hon var född efter vecka 28. Men hon dog i magen så hon levde aldrig utanför min kropp och hon fick aldrig något personnummer.
micka: Gäller detta även när barnet dör i magen eller?
min mans fack har försäkring genom Folksam men fick till svar att det inte gäller om barnet dör i magen.
Fackets försäkringar gäller från grav.vecka 28, och ev gravidförsäkring gäller för barnet från v.26
Det finns säkert fonder man kan söka för att få stöd och hjälp!
Skickar massor med styrkekramar till dig!
Hej!
Jag tycker att du skall ta kontakt ditt fackförbunds försäkrings-
bolag då jag har fått pengar från mitt fack (SKTF) och sambon min också väntar på sina pengar. Detta fast vår dotter dog i min mage i vecka 39 + 5.