Hur tidigt kan man göra cellprov efter förlossning?
När är det dags för cellprovstagning efter förlossning, min tjej ärnu 3 mån drygt. Snart dags att beställa tid för prov eller?
När är det dags för cellprovstagning efter förlossning, min tjej ärnu 3 mån drygt. Snart dags att beställa tid för prov eller?
Efter 12 veckor kan du göra cellprov.
Jag var tvungen att vänta i 4 månader efter förlossningen.
min bm ville vänta i 4 månader.
Vaddå.. Måste man göra det? Det har jag inte hört något om!!
Håller med Katie, måste man göra det, har jag aldrig hört talas om!
Det är klart att man inte måste göra ett cellprov. Men om man haft besvär av cellförändringar vilket många kvinnor har så är det ju bra om man kollar upp grejerna regelbundet! Dessutom har jag hört att det kan "växa" snabbare under en graviditet. Bäst att inte chansa!
Mankan göra det direkt efter en förlossning, men det är bra att vänta efter som det efter en förlossning o när man ammar inte finns så mycket sekret att ta prov på. Rekomendationen att vänta är för att manska kunna ta ett så bra prov som möjligt. jag gjorde ett nyligen (är gravid i vecka 15) o ska göra ett efter att jag slutat amma. Jag har opererats för förändringar för 3 år sen.
Jag blir kallad vartannat år och blev kallad i februari, sonen var tre månader då. På papperet stog det att man skulle vänta en månad efter förlossningen och att det var ok att ta cellprovet även fast man ammade. Så gör de här i Jämtland iaf, kan ju vara olika på olika ställen!
Jag gjorde ett cellprov i samband med efterkollen 6 veckor efter förlossningen. Det gick jättebra,.
Det är väl helt enkelt så att det är olika regler på olika sjukhus/MVC. Gå när ni vill och hur ofta ni vill, det gjorde jag och det räddade kanske mitt liv!
Fick rådet att vänta tills jag slutat amma. Jag har arbetat på en gynonkologisk klinik tidigare och är därför MYCKET noga med att gå på cellprovskontrollerna. Var rädda om er och gå på kontrollerna!
Jag var på efterkontroll idag. (6 v sen förlossning) Min Bm sa att alla erbjuds Cellprov men att de väntar tills 12 veckor efter förlossningen (där jag bor).