• Roehl

sockerkaka utan socker?

hej!
    Nagon som gjort en sockerkaka utan socker? med tex.honung el. äppeljuice i stället? hur blev det?
    Eller har ni andra recept pa goda kakor utan socker?

kram

• Svar på tråden sockerkaka utan socker?
  • Aleathiel

Man kan använda fruktsocker (fruktos) istället för strösocker (sackaros). Vet inte om det hjälper dig, det är ju ändå en sorts socker.

• fenixen

Här är ett recept

Ägg 4 st
    Suketter Strö 2 dl
    Vetemjöl 1 dl
    Potatismjöl 1 dl
    Bakpulver 1 tsk
    Dela äggen och vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt äggulorna och Suketter Strö växelvis under fortsatt vispning. Blanda bakpulvret med mjölet och vänd försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten. Häll smeten i en bröad form och grädda i 175-200 grader i ca 25 minuter. Kakan är även god att använda som tårtbotten.

• Apif la deuxième

Problemet är ju att konsistensen på kakan blir helt åt helvete ifall man ersätter sockret med nåt annat.

leta på nätet efter recept för diabetiker eller nåt

• Apif la deuxième

jag har en gång bakat med en motsvarighet till det där "suketter strö" som finns i fenixens recept och det blev en torr äcklig gummikaka som inte var trevlig att äta.

• fenixen

Jag har bakat med Canderels strö och det har blivit jättebra, kanske är olika med olika strö?

• LadyJo

Försvinner inte sötningsegenskapen när suketterna värms till över 170 grader?

• fenixen

Ingen aning, men det går kanske att läsa på deras hemsida?
    Med eftersom de har en del recept på sin sida så borde inte sötningen försvinna.

• fenixen

"Kan Canderel användas i matlagning och bakning?

Ja. Nya Canderel använder en unik blandning av ingredienser som smakar precis som socker och som går utmärkt att använda till bakning och matlagning, även vid temperaturer över 200°C under en lång tid i vanlig ugn, men även i mikro. Canderel strö kan ersätta socker, deciliter för deciliter, i många av dina favoritrecept."

källa: www.canderel.se/SE/vara-produkter/Fragor-och-svar.asp

• Petra i Kattland

Jag brukar använda flytande sötningsmedel när jag bakar. Finns att köpa i små flaskor. En kork motsvarar ungefär 1 dl strösocker. Prövade Canderel strö nån gång men den söta smaken försvann. Den klarar inte för höga temperaturer. Men ska man baka typ bullar eller annat som ska jäsa ska man inte byta ut allt socker för då jäser inte degen.

Svar på tråden sockerkaka utan socker?